Klage over forbrugerombudsmandens afgørelse i JBS-sagen


Download brevet i Word-format.

Til

Forbrugerombudsmanden, Forbrugerstyrelsen, Amagerfælledvej 56, 2300 København S

 (Dette brev er sendt i kopi til pressen)

København 20. februar 2008

 Klage over ombudsmandens afgørelse i JBS-sagen

 Seksualpolitisk Forum vil hermed protestere mod Forbrugerombudsmandens afgørelse i sagen om de 4 annoncer fra JBS, som viser kvinder der leger hhv. sygeplejerske, stuepige, sekretær og nonne.

 Forbrugerombudsmandens afgørelse samt kritikken af annoncerne bygger på et forkert grundlag. Af 2 grunde, som vi uddyber nedenfor.

1) Billederne viser kvinder med en seksualitet, ikke sexobjekter

De 4 kvinder i annoncerne fra JBS er ikke sexobjekter. De er sex-subjekter. Det er helt tydeligt, at billederne fortæller en historie. Historien er startet inden billederne blev taget. Kvinderne på billederne har taget initiativet overfor deres mand eller partner. De har klædt sig ud i et erotisk kostume for at ægge deres mand til sex. Strategien er tilsyneladende lykkedes, for da billederne blev taget, har de 4 kvinder tydeligvis fået sex, som de ønskede. Billederne viser, at de sanseligt ligger og nyder det, der foregik.

Kvinderne på billederne har altså "scoret", som det hedder på moderne dansk. De har oven i købet taget et trofæ, nemlig mandens underbukser, som de snuser til for at forlænge mindet om nydelsen længst muligt.

Kampagnen fra JBS viser altså moderne, aktive, handlende kvinder, som vedkender sig, at de har en seksualitet. De er stolte af at være kvinder, og de er stolte af at bo i et land som Danmark, hvor kvinder har lov til at være seksuelt aktive, kunne vise deres lyst og kunne lege med og udforske erotikkens mangfoldige symboler.

Det er en rettighed, som traditionelt i høj grad har været forbeholdt mænd i nyere tids vestlige kultur. Derfor er annoncerne fra JBS ikke udtryk for kvindeundertrykkelse. Tværtimod. Annoncerne hylder, at kvindekønnet i Danmark er blevet ligestillet med mændene. I en sådan grad, at kvinder helt naturligt kan indtage den traditionelle manderolle som den der scorer og tager initiativ til sex.

Annoncerne fra JBS giver derfor ikke udtryk for et forældet kvindesyn som hævdet af de organisationer og fagforbund, som har kritiseret JBS. Det kan i stedet med rette siges at være omvendt - at det er synet på den seksuelt aktive kvinde som "offer", som er forældet og kvindeundertrykkende.

Der er ikke i sig selv noget i vejen med at være et sexobjekt. Alle mennesker oplever forhåbentlig fra tid til anden, at være objekt for et andet menneskes begær. Det er en grotesk og moraliserende påstand, at det at blive fremstillet som seksuelt ophidset, i sig selv skulle være nedsættende og ringeagtende. JBS' annoncer reducerer ikke kvinder til sexobjekter. De ophøjer tværtimod kvinderne til aktive køns-subjekter.

2) Annoncerne viser ikke realistiske uniformer, men erotiske kostumer

Kritikken fra talspersonerne fra de faggrupper, som føler sig misbrugt, er forfejlet. Annoncerne viser hverken faggrupper eller arbejdspladser. Annoncerne er ikke realistiske, men tydelige fantasier. Annoncerne viser kvinder, som har taget initiativ til et erotisk rollespil og som har klædt sig ud.

Dette fremgår f.eks. med al tydelighed på billedet af sygeplejersken. Det er ikke en uniform fra et hospital, hun er iklædt, men et erotisk kostume købt i en sexbutik. Det kan man se af det røde kryds på hendes hårkappe, som optræder på sexkostumer, men ikke på rigtige uniformer fra hospitaler. Desuden mangler kostumet (naturligvis) Dansk Sygeplejeråds metal-nål.

De viste “uniformer” stammer ikke fra de faggrupper, som har protesteret mod annoncerne. Kvinderne er iklædt erotiske kostumer, som er blevet moderne fordi de giver kvinder mulighed for at spille rollen som den aktive part rundt omkring i soveværelserne. I en erotisk leg.

Der er forskel på virkelighed og fantasi. Efter bedste vidende, har der i den offentlige debat endnu ikke været nogen, som har troet, at billederne stammede fra virkeligheden.

Mennesket skal have lov til at fantasere, og der skal være rum til erotikken i vor kultur. Og til kvindens mangfoldige seksualitet. Det er beklageligt, at kritikken af kampagnen bygger på et forkert grundlag, nemlig at de kritiserende fagforbund har fortolket noget ind i billederne, som ikke er der.

Seksualpolitisk Forum protesterer derfor på det kraftigste mod Forbrugerombudsmandens afgørelse.

Fordi vi er bange for, at afgørelsen vil få langsigtede konsekvenser. Det vil være et tilbageslag for ligestillingen, hvis virksomheder og reklamebureauer frem over ikke tør vise frigjorte kvinder i deres annoncer.

Med venlig hilsen

Seksualpolitisk Forum

Kontaktpersoner:

Tamiko Taguchi, designkoordinator - tlf. 25 72 37 42

Vivi Hollænder, sexolog og jordemoder – tlf. 40 25 91 56

  E-mail: kontakt@seksualpolitik.dk

Hjemmeside: www.seksualpolitik.dk


Se også:

- Citater om Seksualpolitisk Forum.
- Pressefotos.
- Kontakt.