Artikler og debat
Prostitutionsdebat
Af Kenno Simonsen
Uddrag af bogen Hulemand m/k, udgivet på BoD i 2006.
For få år siden var det centrale emne for prostitutionsdebatten i Danmark, at
prostitution i højere grad burde legaliseres. Indtil 1999 var prostitution i
Danmark forbudt ved lov. En lov der, efter den seksuelle frigørelse i 70’erne,
stod tilbage som et rudiment fra en ikke så fjern, men meget moralistisk fortid,
og som gennem en årrække kun sjældent var blevet håndhævet. Derfor tog man, på
tærskelen til årtusindeskiftet, det skridt at afskaffe den lov, der hidtil havde
forbudt at ”opfordre eller indbyde til utugt”. (Rasmussen 2003).
Det sidste par år har man skelet til lovgivningen i andre nordeuropæiske lande,
for at finde modeller for mulige måder at udvikle prostitutionslovgivningen på
her i landet. Man kunne nu tro, at et naturligt skridt ville være at fortsætte
den afstukne kurs, og indføre fuld legalisering og statskontrol med driften af
bordeller. En lovgivning, der giver mulighed for, at staten har et kvalificeret
indblik i, hvad der foregår i branchen, og som optimerer de prostitueredes
muligheder for at opnå afstigmatisering og retsbeskyttelse på linje med den,
samfundets øvrige borgere nyder.
Overraskende nok har debatten i langt højere grad været centreret omkring, hvor
vidt man skulle indføre prostitutionslov efter svensk model, hvor man igen
kriminaliserer prostitution, dog med den ændring fra tidligere tider at man nu
straffer køberen i stedet for udbyderen af seksuelle ydelser. Indførelse af en
sådan lov i Danmark har særligt vundet tilhængere i to grupper i befolkningen:
Religiøst forankrede moralister og feminister. I folketinget har der været rejst
forslag om loven af kristendemokraterne i 2004, og i september 2005 har SF
besluttet, at man vil arbejde på, at få prostitution forbudt i Danmark efter
svensk model.
Der har endvidere længe været gjort lobbyarbejde fra medarbejderne på ”Reden”,
KFUK’s værested for gadeprostituerede på Vesterbro i København, for at få
indført forbud mod sexkøb i Danmark. Lederen, Dorit Otzen, har gentagne gange i
medierne plæderet for indførelse af en sådan lov. Desværre helliger målet midlet
for Redens stab, og store dele af den fremførte argumentation herfor hviler på
påstande, der er direkte urigtige.
For Reden gælder, at stedet er drevet af en kristen organisation, dens målgruppe
er den mest socialt belastede del af prostitutionsmiljøet, og lederen Doris
Otzen er samtidig formand for ”Abolisternes Internationale Føderation”. Ved
hendes tiltrædelse vedtog foreningen en resolution om, at den skal arbejde på at
få indført prostitutionslov efter svensk model i alle verdens lande. Det kan
derfor ikke undre, at man fra Redens side plæderer stærkt for indførelse af en
sådan lov i Danmark. (Lyngbye 2000[b])
Hvad der derimod kan undre er, at en lektor ved Center for Ligestilling på RUC,
Kenneth Reinicke, i efteråret 2004 udgav en bog, ”Mænd i lyst og nød”, hvori han
stærkt anbefaler at sexkunder kriminaliseres. Det, der i særlig grad undrer mig
på det område er, at han i bogen gentagne gange efterlyser ”en mere vidensbaseret debat om prostitution”, uden selv at komme med videnskabelig
argumentation for sine synspunkter.
Derimod redegør han udmærket for den tankegang og argumentation, der har været
fremført i debatten for indførelse af lov mod køb af sex. Desuden kommer han med
en del antagelser, - bud på hvordan han tror tingene forholder sig.
Ved at præsentere sin tro omkring de forhold, der har betydning, når man skal
tage stilling til, hvor vidt det er hensigtsmæssigt at indføre en sådan lov
eller ej, samtidig med at han, med lektoratet i baglommen, efterlyser en
vidensbaseret debat på området, - er det lykkedes ham at give sin bog et skær af
videnskabelighed. Derved har han opnået stor opmærksomhed fra såvel mediers som
visse politikeres side, - en opmærksomhed hans bog strengt taget ikke berettiger
til.
Det kan derfor være interessant at underkaste nogle af Reinickes antagelser en
vurdering på baggrund af de alment accepterede videnskabelige teorier, jeg har
refereret i første del af denne bog.
Citater og kommentarer.
Citat 1: ”Jeg mener ikke, at prostitution er et ”naturligt” fænomen.” (Ibid:77).
”Det er på tide, at man fra samfundets side gør opmærksom på, at det ikke hører
til almindelige mænds seksualitet at købe seksuelle ydelser.” (Ibid:87)
Ovenstående citater fremføres uden nogen form for videnskabelig argumentation.
Man kan imidlertid undre sig over, at prostitution findes i en eller anden
udstrækning i stort set alle kulturer, hvis det ikke er et naturligt fænomen.
Noget kunne således tyde på, at Reinicke har en anden definition af ordet
”naturligt” end jeg selv. For man kan selvfølgelig hævde, at alt hvad der er
menneskeskabt, er unaturligt. I moderne prostitutionsforretning er
betalingsmidlet ikke naturalier, men penge. Men hvis det skal være baggrunden
for at kalde prostitution et ikke-naturligt fænomen, må det samme siges om alt
moderne forretning, - ja alt, hvad der på nogen måde involverer penge, - eller
andet menneskeskabt for den sags skyld. Dermed vil der være tale om en total
udvanding af begrebet.
En af de metoder, jeg bruger til at skelne hvilke dele af den menneskelige
adfærd, der er biologisk styret, og hvilke dele der bygger på kulturel
påvirkning, er netop hvor udbredt fænomenet er i verdens ellers så forskellige
samfund. Hvis en adfærd eller et menneskeskabt fænomen findes i alle, (eller
næsten alle, - der skal være plads til enkelte undtagelser), samfund verden
over, så anser jeg det som en biologisk styret adfærdsmekanisme hos mennesket.
Det må derfor siges at være så naturligt, som det kan blive.
Jeg har tidligere været inde på, hvordan der er en biologisk indbygget
motivation til prostitutions- og kunde-adfærd. Mænd har gennem tiden, da vi gik
fra at være vegetarer til at være jagende kødædere, og da parforholdet blev ny
samlivsform, udviklet trangen til at jagte godbidder i omverdenen, som blev
bragt hjem og præsenteret/foræret til bopladsens attraktive kvinder. Og kvinder
har udviklet behovet for bekræftelse, - vist ved gavegivning. Evolutionsmæssigt
har det haft den funktion, at en han, der var i stand til at skaffe udsøgte
godbidder i håbet om at gøre et godt indtryk, sikkert ville være i stand til at
skaffe rigelige forsyninger til kone og børn – selv i en mangelsituation. Det er
derfor naturligt, at i det øjeblik der opstår et samfund med varebytte, bliver
sex en af de varer, der udbydes.
Det bør endvidere nævnes, at danske kundeundersøgelser viser, at mindst hver
syvende mand mellem 16 og 80 mindst en gang i deres liv har købt sex. Da de
16-årige har et langt liv foran sig, og mange af dem end ikke har haft deres
seksuelle debut endnu, kan det konkluderes, at den samlede andel af mænd, der på
et eller andet tidspunkt i deres liv køber sex, sandsynligvis er langt højere.
Tager man lignende undersøgelser fra Sydeuropa er tallet omkring 40 %, og i
Thailand er det 90 %. Under disse omstændigheder må det konkluderes, at køb af
sex er en såre naturlig del af mænds adfærd, der dog kan reduceres noget, hvis
man i tilstrækkelig grad stigmatiserer den.
Det er derfor betænkeligt, at Reinicke direkte gør sig til talsmand for, at man
fra samfundets side skal bilde befolkningen ind, at køb af sex ikke er et
naturligt fænomen, når det overordnede mål dermed er at stramme
stigmatiseringsskruen for ad denne vej at få mænd til at undertrykke en naturlig
del af deres sexdrift. Lektoren påtager sig dermed i højere grad rollen som
politisk korrekt revser af befolkningen, end som seriøs forsker.
Citat 2: ”Debatten om prostitution i Danmark er præget af uimodsagte
myteoverleveringer og et funktionalistisk prostitutionssyn, der hævder, at
prostitutionen udfylder nogle samfundsmæssige funktioner, og at prostitution er
et normalt og et til enhver tid eksisterende fænomen. Det fremhæves ofte, at
hvis myndighederne griber ind overfor prostitutionen vil antallet af voldtægter
stige.” (Ibid:79).
I bogen formår Reinicke heller ikke selv at modsige det, han her kalder
”myteoverleveringer”. Her, hvor chancen ellers rigeligt er til stede for at
komme med videnskabelige argumenter til aflivning af ”myterne”, afholder han sig
af uransagelige årsager fra at bruge den. Man kan få den mistanke, at det er
fordi der ikke findes nogen videnskabelige argumenter, der understøtter hans
synspunkter.
I oktober 2004 blev der i Politiken bragt et interview foretaget af Poul Exner,
hvori Reinicke konfronteres med den præventive funktion prostituerede har i
forhold til sædelighedsforbrydelser, og hans kommentar er, at der er tale om ”…
et mærkværdigt funktionelt syn”, som han i øvrigt ikke tror på.
Udover at hans afvisning af prostitution som begrænsende faktor i forhold til
antallet af sædelighedsforbrydelser strider mod den tidligere nævnte
undersøgelse foretaget af Tore Langfeldt, leder af Sexologisk Klinik i Oslo, så
strider det også mod almindelig sund fornuft. Reinicke har ret i, at det store
flertal af prostitutionskunder ikke vil udvikle overgrebsadfærd, selvom de ikke
har adgang til sex via prostituerede. Men det vil efter al sandsynlighed ske i
visse tilfælde.
Dels har mænd som nævnt 10 gange så højt testosteronniveau som kvinder, og
kombineret med seksuel frustration er dette hormon aggressionsfremmende. Denne
funktion har haft en overlevelsesmæssig værdi for vor art som helhed i en ikke
så fjern fortid, og selvom sammenhængen mellem aggression og testosteron af
nogen anses som uhensigtsmæssig i vort nuværende samfund, forsvinder den ikke
bare fordi den er blevet ”umoderne”. Dels er der mænd, der har en dårlig
impulskontrol, enten som følge af, at de ikke har lært at kontrollere deres
driftsimpulser, eller fordi de direkte lider af neurologiske syndromer, der
forhindrer almindelig impulskontrol. Især indenfor gruppen af mænd med ringe
impulskontrol, må det med rimelighed forventes, at frekvensen af seksuelle
overgreb vil stige.
Et andet problem, som Reinicke slet ikke forholder sig til, er muligheden for,
at prostitution har en præventiv effekt overfor voldelige overgreb i al
almindelighed. Da vi ved, at et udækket sexbehov, grundet testosteronets
tilstedeværelse, fra naturens hånd skal gøre mænd mere aggressive, vil en
naturlig følge af dette være, at hvis muligheden for at få sexbehovet dækket via
prostituerede blev fjernet, måtte dette medføre en intensivering i antallet af
voldshandlinger i samfundet.
Det skal nævnes, at den her forventede intensivering i antallet af overgreb
selvfølgelig kun vil opstå, hvis følgen af en lov på området rent faktisk bliver
en markant reduktion af tilgængeligheden til købesex.
Det har været fremført af blandt andre Claus Lautrup, at prostitution ikke
skulle have nogen overgrebsbegrænsende virkning, da antallet af prostituerede
ikke har nogen målbar effekt i forhold til forekomsten af voldtægter. (Lautrup
2005:123). Han henviser her til artiklen ”Myter om prostitution og deres
betydning” af Annalise Kongstad i PRO-Centrets Årsberetning 2000. Hun har her
sammenholdt frekvensen af anmeldte voldtægter set i relation til det estimerede
antal prostituerede i henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland. Hun finder
ingen sammenhæng mellem antallet af prostituerede og antallet af anmeldte
voldtægter.
Rent faktisk viser tallene, at vi i Danmark har 3 gange så mange prostituerede
pr. 100.000 indbyggere, når man sammenligner med Sverige. Men der anmeldes kun
halvt så mange voldtægter set i forhold til indbyggertallet. I Norge og Finland
er der imidlertid både færre anmeldte voldtægter og færre prostituerede pr.
100.000 indbyggere, sammenlignet med Danmark.
Jeg mener dog ikke, at man kan drage de konklusioner Annalise Kongstad gør på
baggrund af den foreliggende undersøgelse.
Dels er der en del indbyggede fejlkilder i undersøgelsen. F.eks. kan der være
forskellige mørketal for antallet af seksuelle overgreb i de respektive lande,
varierende i forhold til hvilke traditioner der er i de forskellige lande for
rent faktisk at anmelde voldtægter. Dertil kommer, at andre overgreb, f.eks.
overgreb på egne børn eller stedbørn, er der slet ikke taget højde for i
undersøgelsen.
Endnu vigtigere er, at det ikke er størrelsen i udvalget, der er afgørende for,
om prostitution har en overgrebsbegrænsende effekt, men selve tilstedeværelsen
af den. Jeg mener således, at det er muligheden for seksuel tilfredsstillelse
via købesex, der er afgørende. Om den seksuelt frustrerede mand har 5 eller 500
bordeller at vælge imellem, er sådan set uden betydning for den
overgrebsbegrænsende effekt. Men hvor vidt han overhovedet har muligheden for at
købe sex, er efter al sandsynlighed af afgørende betydning.
Det er således værd at bemærke, at en stigning i antallet af seksuelle overgreb
er forudsat, at tilgangen til prostituerede elimineres, - at man helt enkelt
fjerner muligheden for at få seksuel tilfredsstillelse via prostituerede. Under
disse forhold virker det naivt at tro, at forekomsten af voldtægter, voldelige
overfald i al almindelighed, samt overgreb af incestuøs karakter vil være
fuldstændig uforandret, hvis seksuelt frustrerede personer fratages muligheden
for at få afløb for seksuelle impulser via prostitution.
At konkludere, at prostitution ikke har nogen overgrebsbegrænsende effekt på
baggrund af en sammenligning mellem antallet af prostituerede og antallet af
anmeldte voldtægter i samfund, hvor der er prostitution - men blot i varierende
omfang, er et skoleeksempel på, hvordan man på baggrund af statistik kan drage
konklusioner, der ligger fjernt fra virkeligheden.
Udover at være stærkt misvisende i forhold til, hvilke tiltag man bør foretage
sig fra myndighedernes side i forhold til prostitution, er Kongstads
konklusioner mere myteskabende end myteaflivende, og tillige en underkendelse af
det samfundsnyttige arbejde, der udføres af de prostituerede.
Citat 3: ”Det er mændenes holdninger, man skal forsøge at ændre. Derfor bør
prostitution diskuteres som en kulturkamp der handler om, at det er mænd, der
via deres seksuelle privilegier og økonomiske magt udnytter kvinderne.”
(Ibid:78).
Her får Reinicke det nærmest til at lyde som om, vores samfund i dag består af
en absolut overklasse bestående af mænd, med kvinder som en fastlåst økonomisk
underklasse. At anvende en sådan argumentation i vore dages samfund, hvor
kvinder i høj grad har adgang til at skaffe sig økonomisk magt, - og for den
sags skyld også seksuelle privilegier -, vidner om et syn på mænds og kvinders
stilling i samfundet, der burde høre fortiden til.
En fastlåst synsvinkel, der hedder ”kvinde, dit navn er offer” og ”mand, dit
navn er krænker”, er udtryk for et kvindesyn, jeg dybest set finder nedladende.
Kvinden ses som et kronisk hjælpeløst offer, ude af stand til at tage hånd om
sit eget liv.
I prostitutionsdebatten afspejles dette kvindesyn i, at skulle nogen
prostitueret driste sig til at udtrykke tilfredshed med sit erhverv, er det
fordi hun ikke selv er i stand til at vurdere, hvad der er til hendes eget
bedste.
Mændene går heller ikke ram forbi, når det gælder fortidens
kønsrollestereotyper. De er notoriske krænkere blot i kraft af deres køn, og nu
må der ifølge Reinicke opdrages på dem.
Men netop opdragelsen indeholder et element af yderst diskutabel karakter. For
hvornår er det på sin plads, at forskere forsøger at påvirke politikere til at
holdningsbearbejde befolkningen? Generelt mener jeg der er et problem i, at man
fra politisk hold holdningsbearbejder, og man bør derfor i demokratiets navn
forsøge at begrænse den form for holdningsbearbejdning/indoktrinering til et
minimum. I et demokrati skulle holdningsbearbejdningen helst primært gå i modsat
retning, således at sammensætningen af politikere afspejler befolkningens
holdning, - ikke omvendt.
I visse tilfælde kan det dog godt forsvares at man fra centralt hold
holdningsbearbejder befolkningen. Det er netop i de situationer, hvor enten
faktiske forhold ændres drastisk midt i en valgperiode (som da der i 70’erne
opstod energikrise, og velvilje til et lavt energiforbrug var påkrævet) eller
hvor solide videnskabelige undersøgelser peger mod, at et bestemt tiltag bør
foretages. Ingen af delene er imidlertid tilfældet her, og Reinickes trang til
at opdrage på befolkningen virker derfor bedrevidende og belærende.
Citat 4: ”Det er selvfølgelig et spørgsmål, om man skal lovgive på baggrund af
moral. Det gælder om at gøre klart, hvem der er offeret og gerningspersonen i
prostitution. Dette har samfundet ingen problemer med, når det gælder andre
former for seksuelle overgreb.” (Ibid:87).
I dette korte citat siger Reinicke to vigtige ting: Den ene er, at han anser
prostitution som et seksuelt overgreb, der må have et offer og en
gerningsperson. Man kan måske i de tilfælde, hvor en prostitueret er offer for
menneskehandel, tale om en krænker. Men her må det være klart, at krænkeren ikke
er den person, der køber en seksuel ydelse fra den prostituerede, men den
person, der presser/tvinger den prostituerede til at udbyde ydelsen. Den form
for tvang er allerede forbudt ved lov i Danmark.
Den anden vigtige ting, han siger, er, at baggrunden for hans anbefaling af en
lov, der forbyder køb af sex, hviler på et moralsk grundlag. Det står i stærk
kontrast til, at han, igen og igen, har plæderet for en vidensbaseret debat
omkring prostitution. Den manglende videnskabelighed i hans egen bog skyldes, at
hans baggrund for at anbefale forbud mod køb af sex ikke hviler på et
videnskabeligt, men derimod udelukkende på et moralsk grundlag.
Vurdering.
Min samlede vurdering af Reinickes argumentation er således, at den alene bygger
på moralske argumenter. Disse understøttes af løse antagelser om menneskets
adfærd, der bygger på et forældet syn på mænds og kvinders roller og muligheder
i samfundet, og som mangler væsentlige psykologiske og biologiske faktorer i
analysen.
På det psykologiske område ser han bort fra, at individet lærer evnen til
driftskontrol og behovsudskydelse i en tidlig alder, og ikke alle individer har
optimale opvækstforhold. Det er således kun i begrænset omfang muligt at opdrage
en person til behovsudskydelse eller behovsundertrykkelse, når den voksne
seksualitet udvikles, hvis de grundlæggende evner til driftskontrol ikke er
tilstrækkeligt udviklede.
Reinicke går ud fra, at det er muligt at opdrage os til ændringer i vores
seksualitet. Nærmere betegnet, at vi kan opdrages til at tøjle eller nedtone
vore seksuelle impulser. Det har været gjort adskillige gange gennem historien,
men prisen har ofte været høj.
Freud tillagde seksualiteten eller seksualenergien - libidoen - en central
betydning for menneskets velbefindende. Efterfølgende er han blevet skældt meget
ud for en ensidig fokusering på seksualiteten og dens betydning for den psykiske
balance. Men en af årsagerne til, at seksualiteten kom til at spille en central
rolle i Freuds teorier var netop, at han levede i en kultur, hvor seksualiteten
- især kvinders seksualitet - var stærkt undertrykt. Derfor blev konsekvenserne
af undertrykkelsen også så tydelige i det kliniske ”materiale”, - de patienter,
han blev konfronteret med i sit arbejde.
Men selv den stærkeste kritiker af Freuds teorier må medgive, at samtlige
hovedskoler indenfor psykologien vægter seksualitetens betydning som en central
faktor i forhold til psykisk balance/sundhed.
De psykiske konsekvenser ved en begrænsning af prostitution, vælger Reinicke
slet ikke at forholde sig til. Det er forståeligt, for en forholden sig til den
del af problematikken ville indebære, at man måtte afstå fra den lette løsning
blot at lovgive mod prostitutionen. En inddragelse af de psykologiske
konsekvenser ville give et klart billede af, at prostitution ikke er noget, der
kan afskaffes ved at vedtage love imod det, samt at en egentlig eliminering af
prostitution, hvis det skulle lykkes (det ville formentligt kræve, at vi som
minimum indførte totalitært styre) ville få mærkbare konsekvenser for en del af
kundegruppens psykiske balance. Der er tale om negative virkninger, der næppe
ville opvejes af den reduktion af det psykiske belastningsniveau, der ventes
blandt den nuværende gruppe af prostituerede.
Som nævnt overser Reinicke også en række biologiske faktorer i forhold til
menneskets seksualitet og adfærd. Bl.a. kan nævnes, at han ser bort fra, at
vores seksualitet er et produkt af flere hundrede tusinde års evolution, og at
den har været central i den udvikling, der har gjort mennesket til verdens
dominerende dyreart. Den aggressionsfremmende effekt af testosteron har været
medvirkende til at skabe et hierarkisk samfund, som er forudsætningen for, at
gruppen kan ledes.
Det skal her nævnes, at ledelse og samarbejde har været helt essentielle
faktorer, der har været medvirkende til, at vi klarede os bedre i konkurrencen
end andre dyrearter. Er man i tvivl om hierarkiet og den ledede gruppes fordele,
behøver man blot forestille sig, hvordan verden ville se ud, hvis vi ikke havde
et hierarkisk samfund, og var fuldstændig uden ledelse. Så ville der helt enkelt
ikke være nogen samfundsstruktur, og dermed intet samfund. Vi ville med andre
ord stadig leve i huler og have knortekæppen som vort mest avancerede jagtvåben.
En anden biologisk faktor Reinicke ikke tager stilling til, er de forskelle, der
er i hjerneopbygning fra individ til individ. Ikke alle har lige veludviklede
frontallapper, og ikke alle har lige god kommunikation mellem de forskellige
niveauer i hjernen. Dermed også sagt, at ikke alle er lige gode til at
undertrykke behov. En mand, der mangler den fornødne ”hard-ware” til at
undertrykke behov, vil have svært ved at tøjle sine seksuelle og aggressive
impulser, som uvægerligt udløses af testosteronen. Derfor er Reinickes antagelse
omkring, at prostitution ikke har nogen generelt overgrebsbegrænsende virkning i
direkte modstrid med, hvad der ud fra disse facts - hjernens betydning for evnen
til behovsundertrykkelse - må forventes.
Det er det monogame forhold, der har dannet fundamentet for alle højere
udviklede civilisationer i dag. Grundet det konstante dilemma mellem
driftsmæssige tilskyndelser i retning af både monogam og polygam samlivsform,
dannes et naturligt grundlag for prostitution i det øjeblik, der opstår et
handelssamfund. Prostitution er således opstået på et tidligt tidspunkt i
samfundenes udvikling, og kaldes da også til tider kvindens ældste erhverv.
Da Reinickes synspunkter således bryder med almindeligt anerkendte psykologiske
teorier, og da der ses bort fra såvel almene biologiske og medicinske faktorer,
herunder også evolutionsteorien, sætter han forventninger til individet i
samfundet, der er ude af trit med realiteterne. Man får næsten det indtryk, at
Reinicke ikke tror på, at vi biologisk set er en dyreart. Vi skal, ved hjælp af
den rette opdragelse, være i stand til at hæve os over grundlæggende biologiske
behov, der er massivt dokumenterede. En nærmere granskning af hans synspunkter
giver indtryk af, at de bygger på en forestilling om mennesket som skabt i guds
eget billede snarere end at være et produkt af en lang evolutionsproces, hvor vi
blot er den højest udviklede dyreart, der bebor jorden i dag, - men derimod er
guds udvalgte, hvor alle individer har veludviklede evner til at kontrollere
alle biologiske behov.
Mulige konsekvenser ved forbud mod køb af sex.
Der er for mig to punkter, der er vigtige at have med i overvejelserne, når man
overvejer ny lovgivning:
For det første: Er loven indenfor et område, det er rimeligt at lovgive om?
Og for det andet: Kan det med rimelighed forventes, at loven faktisk vil være
til gavn for dem, den skal beskytte? Eller sagt på en anden måde: Vil loven være
effektiv?
Rimelighed.
Der har de senere år været en tendens til, at alt for mange love blev
gennemført, udelukkende for at sende politisk korrekte signaler til
befolkningen.
Det er for mig helt OK, at man som politisk parti eller organisation har nogle
meninger om, hvordan folk bør opføre sig, - også på områder, der strengt taget
er private. Er man f.eks. kristendemokrat, har man lov til at argumentere for,
at folk beder bordbøn, inden de går i gang med et måltid. Men hvis man forsøger
at ophøje bedning af bordbøn til at være en lovbefalet aktivitet, er man gået
for vidt.
Tendensen viser, at det er fristende for politikerne at vedtage love udelukkende
for signalværdiens skyld. Derved får de lov til at sætte deres fingeraftryk på
et lovforslag, og kan efterfølgende gå ud til vælgerne og høste stemmer på deres
evne til at få egne mærkesager igennem. Men der er 179 medlemmer af det danske
folketing. Det giver et næsten umætteligt behov for, at der vedtages love, som
hvert enkelt medlem kan gå hjem og fremvise som deres resultat i den lokale
valgkreds.
Faren ved at gennemføre et utal af love, hvis område i virkeligheden ligger dybt
inde i privat sfæren, og som der i øvrigt ikke er afsat ressourcer til at
håndhæve, er, at befolkningen mister respekten for loven i al almindelighed. Når
der kommer love og direktiver for al adfærd, bliver det svært for borgeren at
skelne mellem hvilke love, der er vedtaget blot for signalværdiens skyld, og
hvilke der er vedtaget ud fra et klart behov for dem. Da det, i det totalt
styrede samfund, ikke er muligt at overholde alle love grundet deres omfang, får
borgerne generelt en kriminel identitetsfølelse, og dermed skrider fundamentet
for hele samfundet.
På den baggrund er det i vort allerede meget regelstyrede samfund min generelle
anbefaling, at man forsøger at begrænse antallet af nye love til at omfatte
områder, hvor der er et reelt behov for lovgivning. Det er i den forbindelse
relevant at rejse spørgsmålet: Er en lov, der straffer personer for at betale
for sex, strengt påkrævet i samfundet?
Effektivitet.
For at vurdere, om indførelse af en given lov vil være effektiv, - altså om den
beskytter dem, man ønsker at beskytte -, må man danne sig et overblik over
mulige konsekvenser, hvis loven indføres:
Eftersom prostitution er stigmatiserende, også for kunden, vil loven have en
kosmetisk virkning, også selv om den kun i meget ringe grad håndhæves. Kunderne
ønsker nemlig ikke at blive registreret som sexkunder i de offentlige registrer,
og de ønsker ikke, at venner og familie får kendskab til et evt. retsligt
efterspil. Derfor vil prostitutionen blive henvist til lyssky steder, hvor
forretningen kan foregå med et minimum af risiko for afsløring.
Det kræver imidlertid visse ressourcer at minimere denne risiko. De mindst
ressourcestærke, som i dag lever af gadeprostitution, har ikke selv muligheden
for at skabe de nødvendige rammer. De vil blive kastet endnu mere i armene på
bagmænd end de er i forvejen, da de til gengæld kan tilbyde forhold, hvor
forretningen kan foregå på en for kunden betryggende måde.
En anden konsekvens for de prostituerede er, at deres retsbeskyttelse vil dale
dramatisk, hvis prostitutionen officielt ikke længere eksisterer. De
prostitueredes retsbeskyttelse er i forvejen ikke tilfredsstillende. Men man kan
dog, i alt fald hvis man er en prostitueret, der arbejder legalt, anmelde f.eks.
voldelige kunder. Det er imidlertid et problem, at den del af prostituerede, der
ikke arbejder legalt, ikke nyder nogen form for retsbeskyttelse overhovedet. Det
drejer sig bl.a. om de prostituerede, der har været udsat for trafficking og
menneskehandel.
Endvidere undlader mange prostituerede, der opholder sig lovligt i landet, at
anmelde overfald, da de grundet stigmatiseringen ikke ønsker at figurere i
officielle papirer som prostituerede. De er bange for, at deres sagsbehandler
får nys om deres erhverv, og måske på den baggrund vil forsøge at fratage dem
sociale ydelser eller forældremyndigheden over deres børn.
De prostitueredes retsbeskyttelse er altså i forvejen utilfredsstillende. Den
vil forværres yderligere, hvis prostitution kriminaliseres. Når de prostituerede
tvinges til at usynliggøre sig selv, forsvinder kontakten mellem dem og
politiet. Myndighederne kommer i et modsætningsforhold til de prostituerede.
Derved mister man det indblik, man har i branchen, og dermed også den relative
kontrol med området, som trods alt eksisterer i dag.
Kort og godt vil politiet miste overblikket over aktiviteterne i branchen, og de
prostituerede vil føle sig mindre trygge ved at skulle anmelde overgreb fra
kunder eller bagmænd.
Derudover vil loven få den effekt, at man ”lukker munden” på de prostituerede i
forhold til samfundet. Som det er i dag, kan de få modige, der kan modstå
stigmatiseringspresset, stå frem og danne organisationer til varetagelse af
gruppens interesser. Denne mulighed fratages de reelt, da ingen kan være
talsmand m/k for organisationen, og samtidig fortsætte indenfor erhvervet. Også
på et mere officielt plan lukkes der altså for dialogen mellem prostituerede og
myndigheder.
Et af de største problemer omkring prostitution er den bagmandsvirksomhed, der
er i branchen. Der er talrige eksempler på trafficking og tvang. Disse
problematiske forhold er allerede kriminelle ifølge straffeloven. Jeg er helt
enig i, at bagmændene i den betændte del af miljøet der anvender tvang til
økonomisk udnyttelse af de prostituerede, skal retsforfølges. Det findes der
allerede paragraffer til i lovgivningen, om end en revision af dem, som nævnt
kunne være tiltrængt.
”Jamen det er jo så sjældent, bagmændene rent faktisk retsforfølges. Vi må
lovgive yderligere,” er et ofte fremført argument for kriminalisering af
kunderne. Det er korrekt, at det i mange tilfælde er vanskeligt at få bagmænd
retsforfulgt og dømt. Det skyldes imidlertid, at branchen allerede er
ugennemsigtig og derfor vanskelig at efterforske. Dette vil blive endnu
vanskeligere, hvis man kriminaliserer kunderne, da man er afhængig af at være i
dialog med branchen, hvis bagmænd skal retsforfølges. En stramning af
lovgivningen på området, uanset om strafansvaret bliver placeret hos udbyderen
eller kunden, vil gøre branchen endnu mere ugennemsigtig og dermed styrke
bagmændenes position. Det bliver helt enkelt vanskeligere at retsforfølge de
lyssky elementer, der udgør et af de virkelige problemer i branchen.
Svenske erfaringer.
Man har i Sverige haft lov mod køb af sex siden 1999. Det er derfor naturligt at
skele til erfaringerne fra den anden side af Øresund, når man skal vurdere
konsekvenser af et evt. lovindgreb.
I Sverige har loven haft den effekt, at prostitutionen er blevet mindre synlig,
idet man har fået den væk fra gaden. Men der er, som overalt i verden, stadig
masser af den. Den mindre synlighed har medført, at der i dag er et stort
mørketal på dette område.
På DR1’s tekst-TV kunne man d. 11. maj 2005 læse, at svensk politi havde
afsløret, at der var omfattende handel med sex i de svenske pizzariaer. Ifølge
kriminalinspektør Karin Svedlund fra det svenske rigspoliti fungerer det sådan,
at kunden helt enkelt kan bestille et særligt nummer fra pizzamenuen, for
derefter at få bragt en pizza samt en prostitueret.
Det er naivt at tro, at prostitution kan udryddes. Som nævnt tidligere findes
der prostitution selv i lande, hvor udbyderen risikerer stening. Og den findes
stadig i Sverige, men nu under kår der er langt mere belastende for de
implicerede, end de var før loven blev indført. Det kan både prostituerede og
socialarbejdere berette om.
De erfaringer, der hidtil er gjort med forsøget i Sverige, er således langt fra
entydigt positive, og Helena Cewers, gynækolog i Malmø, kalder i Prostitutionen
som försvann?, - en artikel af Kristina Olsson, bragt i det svenske magasin
Kupe
i november 2004 -, direkte loven ”ett gigantiskt svek mot de prostituerade”.
Grundet stigmatiseringen har prostitution altid været et vanskeligt område at
udforske. I Sverige har lovgivningen haft den effekt, at det nu er endnu
vanskeligere at indsamle de data, der er helt nødvendige, hvis man skal vide,
hvordan man reelt angriber de problemer, der er forbundet med prostitution. Men,
som vi skal se, er det ikke blot vanskeligheder ved at undersøge området, der
ligger til grund for, at der ikke er blevet høstet nogen konkret viden om lovens
virkning.
Fra danske forbudstilhængeres side bliver det ofte postuleret, at mange af de
argumenter der fremføres mod et forbud er ”myter”. Som jeg har påvist, er deres
argumentation mod de såkaldte myters sandfærdighed i flere tilfælde mildest talt
tvivlsom. Derimod har man selv søsat en usand myte i debatten, - nemlig at den
svenske lovgivning virker efter hensigten. De overvældende argumenter, der taler
imod, at denne myte skulle repræsentere nogen sandhedsværdi, er bl.a. de
ovennævnte eksempler. De viser klart, at der foregår masser af prostitution, men
at denne holdes mere skjult end tidligere.
Kriminaliseringen af sexkunder i Sverige har således medført, at man fra
officielt hold helt har mistet overblikket over prostitutionens omfang og
konsekvenser. Dertil kommer, at man har afholdt sig fra at søge viden om lovens
effektivitet. Det rejses der ikke noget stort krav om i Sverige, hvor det er
lykkedes at overbevise befolkningen så meget om lovens ”fortræffelighed” (80 %
af den svenske befolkning angives at gå ind for loven iflg. Nell Rasmussen m.fl.
s. 129) at der ikke lægges tilstrækkeligt pres på politikerne til at følge op på
loven med en reel effektivitetsundersøgelse.
Det virker bemærkelsesværdigt, at man fra officielt hold undlader en sådan
undersøgelse, når man nu er det første land i verden, der forsøger sig med en
lovgivning, der ensidigt kriminaliserer kunden. Man kan mistænke, at baggrunden
for at man er så tilbageholdende med en undersøgelse af lovens effektivitet
skyldes, at man frygter resultatet vil være, at loven viser sig ikke at have
virket efter hensigten. Det ville i givet fald medføre stort tab af prestige for
de politikere, der har været med til at vedtage den.
Jura.
En juridisk problematik.
Den svenske lov indeholder i sig selv et juridisk problem: Den straffer ensidigt
køberen af en kriminaliseret ydelse, men ikke udbyderen, som er den, der rent
faktisk har en økonomisk gevinst ved den kriminaliserede hændelse – sexkøbet.
Det er i direkte modstrid med det retslige princip vi bruger overfor alle andre
forbrydelser, hvor udbyderen, der scorer den økonomiske gevinst på et kriminelt
forhold, straffes hårdere end brugeren af ydelsen. Vi straffer f.eks.
narkohandleren hårdere end junkien, og vi straffer smugleren hårdere end den,
der køber en stang ubanderolerede smøger af ham/hende. For junkiens vedkommende
mener mange, at her burde man slet ikke straffe. Junkien er jo i bund og grund
en stakkel, der har været så uheldig at blive afhængig af hård narkotika.
Set i det relief synes det helt ude af proportioner ensidigt at straffe køberen
af seksuelle ydelser. Især hvis man inddrager Paul Lyngbyes konklusioner i bogen
”Mænd der betaler kvinder” i betragtningen: Nemlig at prostitutionskunder, i alt
fald ved deres debut, ofte er i krise. Der er altså tale om, at mændene står i
en situation, der mere berettiger til omsorg end straf. Den mand, der ønsker at
lindre sin krise med købesex, vælger måske ikke den optimale løsning på sit
problem, ligesom junkien ikke vælger den optimale løsning, når han/hun lindrer
sin smerte i livet med et fix.
Men er det rimeligt på baggrund af det at tildele et menneske i krise straf? Og
er det rimeligt, at der sanktioneres hårdere overfor brugeren end udbyderen af
betalte seksuelle ydelser?
Alternative juridiske tiltag.
De problemer, der i dag er på prostitutionsområdet, og som kan berettige
juridiske tiltag, har for mig at se kun i begrænset omfang direkte med
prostitutionslovgivningen at gøre. Der er imidlertid flere andre områder af
dansk lov, som indirekte er med til at fastholde prostituerede i erhvervet.
Disse områder bør man i højere grad fokusere på, hvis man for alvor ønsker at
gennemføre lovændringer, der på en gang begrænser prostitutionsfrekvensen, og
samtidig tilgodeser livsvilkårene for dem, der fortsat arbejder i branchen.
Det primære sigte med lovgivning bør være at sikre, at ingen presses med magt
til at prostituere sig, og at mulighederne er optimale for at forlade erhvervet,
for dem der ønsker det.
Jeg kan umiddelbart se to andre lovområder, der på nuværende tidspunkt er med
til at fastholde grupper af prostituerede i faget. Det drejer sig om narkoloven
og udlændingeloven. Hvis disse love blev reviderede, kunne det åbne mulighed for
at nogle af de hårdest belastede prostituerede kunne forlade erhvervet.
Udlændingeloven kunne revideres således, at der blev givet mulighed for
opholdstilladelse og social rehabilitering til udlændinge, der har været ofre
for menneskehandel. Dette ville give en del af de kvinder, der havde været udsat
for menneskehandel, en reel mulighed for at komme ud af prostitution. Som loven
er nu, har mange af dem ikke den mulighed. De sidder fastlåst i en situation,
hvor de mest hårdkogte bagmænd tvinger dem til at arbejde som prostituerede.
Disse ofre for menneskehandel kan i dag ikke få hjælp fra myndighederne, da de
arbejder og opholder sig illegalt i landet. De sendes helt enkelt retur til
oprindelseslandet, hvis de henvender sig til myndighederne. Dette vil ofte
resultere i, at de lokale menneskehandlere vil præsentere den prostituerede for
yderligere gældsposter, de mener at have til gode. I værste fald udsættes ofrene
for repressalier fra den lokale mafia, der er til fare for deres liv og helbred.
Hvis loven blev revideret, således at udenlandske prostituerede, der havde været
udsat for menneskehandel, kunne opnå opholdstilladelse, rehabilitering og
beskyttelse her i landet, ville mulighederne for at komme menneskehandel til
livs forbedres væsentligt.
Narkotikaloven kunne revideres således, at der etableredes en form for lovlig
adgang til stoffer for belastede stofmisbrugere. Det ville nedsætte behovet for
at prostituere sig i denne gruppe. Som det er nu, er stofmisbrugere fastholdt i
prostitution, da priserne for narkotika på det illegale marked er så høje, at
det for de fleste ikke er muligt at finansiere forbruget, medmindre det sker via
kriminalitet eller prostitution. Denne fastholdelsesmekanisme ville svækkes
radikalt, hvis der blev etableret en legal adgang til stofferne for dem, der har
et stabilt misbrug.
Samtidig ville en sådan lov svække hele den organiserede kriminalitet
væsentligt, da en stor del af primært mandlige misbrugere finansierer deres
forbrug ved berigelseskriminalitet. Der er således en masse følgekriminalitet,
der er forårsaget af en narkolov, der giver mulighed for store gevinster til
mafiaen gennem narkohandel. Narkotika bliver således den akse, hvorom meget
berigelseskriminalitet og den mest belastede del af prostitutionsvirksomhed
drejer sig.
De nævnte revideringer af udlændingelov og narkotikalov er effektive redskaber
til at sænke frekvensen af negative følgevirkninger ved prostitution, og vil
optimere mulighederne for at forlade erhvervet for en gruppe prostituerede, der
i dag sidder i en position, hvor de reelt set er fastlåste i det. Samtidig vil
de øge mulighederne for at bekæmpe noget af den mest rå og skadelige
organiserede kriminalitet, vort samfund lider under i dag.
Det skal også nævnes, at der er et punkt i den gældende lov på
prostitutionsområdet, man muligvis bør revidere. Der er tale om et
kontroversielt område, idet jer her hentyder til loven om rufferi.
Det er i Danmark ikke tilladt at tjene penge på andres prostitution. Men som
nævnt i foregående kapitel er den prostituerede ved sin debut ofte økonomisk
dårligt stillet, hvorfor der opstår en afhængighed af, at nogen stiller rammer
til rådighed, hvor de seksuelle ydelser kan udbydes under relativt trygge kår.
Denne virksomhed overlades med den nuværende lovgivning helt og holdent til
kriminelle elementer. Forretningsmetoderne, og de belastninger de prostituerede
udsættes for som følge heraf, bærer i høj grad præg af kriminelle elementers
kontrol med branchen.
En form for legalisering af bordeldriften, som man bl.a. har set i Holland,
ville åbne muligheden for, at rammerne kunne stilles til rådighed for de
prostituerede under ordnede forhold. Dermed ville der opstå et alternativ til
den mafiastyrede bordelvirksomhed, som vi ser i dag.
Politik.
I kølvandet på den debat, der er rejst af moralister og feminister for
kriminalisering af prostitutionskunder, har flere politiske partier taget deres
stilling til sagen under overvejelse. En del politikere, primært fra midten og
ud mod venstrefløjen, har således markeret sig som tilhængere af
kriminalisering, ikke blot i den interne, men også i den offentlige debat. Det
gælder bl.a. socialdemokraternes Mette Frederiksen, samt de radikale politikere
Lone Dybkjær og Manu Sareen. Det skal dog nævnes, at de nævnte politikeres
partier ikke officielt går ind for kriminalisering. Men de forsøger at ændre den
officielle holdning i deres respektive partier.
De eneste partier, der i skrivende stund har givet deres fulde og hele
tilslutning til forbud mod køb af seksuelle ydelser efter svensk model, er
kristendemokraterne og SF.
Årsagerne til, at nogle politikere har valgt at støtte
kriminaliseringspolitikken, er formentligt at de rent faktisk tror de derved kan
bekæmpe nogen af de problemer, der er forbundet med prostitution. Jeg går
således ud fra, at de er i ”god tro”. Men jeg frygter, at forbudstanken på et
tidspunkt kan vinde gehør på en bredere politisk front ud fra en økonomisk
synsvinkel:
I modsætning til de tiltag, jeg har nævnt for at bedre prostitueredes kår, samt
optimere deres mulighed for at forlade erhvervet når de ønsker det, er
kriminalisering af kunden næsten gratis. Virkningen er synlig, da det
formentligt vil reducere prostitutionens synlighed i gadebilledet.
Gennem et forbud kan politikere vise, at de gør noget ved problemerne, hvis der
på et tidspunkt fokuseres på dette i medierne. At dette ”noget” så er direkte
skadeligt overfor dem, man ønsker at beskytte, er ofte af mindre betydning i den
sammenhæng. De, der har været med til at vedtage loven, forhindrer derved, at de
senere beskyldes for passivitet i forhold til prostitutionsproblematikker, - de
har jo vist deres engagement ved at være med til at lave loven.
Men da loven sandsynligvis ikke reducerer de problemer, der er i forbindelse med
prostitution nævneværdigt (der er, tværtimod, en markant risiko for, at den rent
faktisk fører til en drastisk forværring af situationen for de prostituerede),
er der en reel risiko for, at den efter en eventuel vedtagelse kommer til at
fungere som sovepude for politikerne i forhold til de egentlige problemer, der
er forbundet med erhvervet. De prostituerede vil ikke længere være så synlige,
og problemer, der er ude af øje, er desværre også ofte ude af sind hos
politikere. Tilmed vil loven lukke munden på de prostituerede, der ellers havde
mod nok til at gøre opmærksom på dem.
Opsummering af fordele og ulemper ved kriminalisering af sexkunder.
De argumenter, der taler for en lov er således, at indførelse vil fjerne
prostitution fra gadebilledet, samt at den lader sig gennemføre billigt.
Stillet op overfor de argumenter, der taler imod, nemlig: En forværring af de
prostitueredes arbejdsvilkår, øget stigmatisering, nedsat informationsadgang
omkring de egentlige problematikker på området, ringere retsbeskyttelse for de
prostituerede, og mere frit spil til bagmænd, der anvender tvangsarbejdere i
sexindustrien, samt muligvis en øget frekvens af volds- og
sædelighedsforbrydelser, synes kriminalisering af prostitutionskunder at være en
rigtig skidt idé.