Artikler og debat
Køb og salg af sex – hvorfor ikke?
Kronik af Vivi Hollænder
Bragt i Politiken d. 9. august 2006
I forbindelse med den fremtidige prostitutionsindsats, pågår der i øjeblikket en
livlig debat i offentligheden omkring prostitution. Magtfulde (kvinde)røster fra
ekspertgrupper og politikerkredse er i fuld gang med at udsprede budskabet om
prostitutionens forbandelser. Socialministeriet har afsat i alt 45,8 millioner
kroner til handleplanen "Et andet liv", der skal løbe over fire år. I første
omgang vil man lægge ud med en holdningsændrende kampagne, der skal resultere i
at folkestemningen vendes fra et nuværende flertal for prostitution.
Befolkningen skal belæres om, at mandlige prostitutionskunder er
samfundsskadelige på linie med spritbilister eller det, der er værre. Man mere
end aner at formålet på længere sigt er et forbud mod at købe sex – på linie med
den svenske lovgivning, hvor det er forbudt at købe, men ikke at sælge seksuelle
ydelser.
Intensionen i denne besynderlige konstruktion, er formentligt, at man ikke
ønsker at straffe kvinderne, som man på forhånd anser som stakler, men derimod
at ramme de formastelige mandlige kunder. I tidligere tider var det de løsagtige
kvinder, man lagde for had – men den kønspolitiske udvikling gennem de sidste 30
års har gjort det mere politisk korrekt at tillægge kvinder status som ofre, og
i stedet angribe den maskuline seksualitet.
Argumenterne er mange – rigtig mange, men jeg må indrømme at ingen af dem endnu
har overbevist mig om at prostitution bør afskaffes – og her taler jeg vel og
mærke om den prostitution der udføres af voksne, selvstændige mennesker, der
frivilligt og bevidst har valgt denne branche. Ikke om kvinder eller børn, der
er handlet af kyniske bagmænd eller tvunget af sociale omstændigheder.
I forbindelse med en nylig afsluttet undersøgelse på sexologistudiet, har jeg
talt med og modtaget henvendelser fra en del kvinder, der har valgt prostitution
som hel – eller deltidsbeskæftigelse. De beklager det, som de betragter som en
hetz imod deres erhverv. Og de beklager allermest det unuancerede og fordømmende
syn på prostitutionen, som lægges for dagen.
Jeg vil gerne tage afstand fra den holdning om, at prostituerede kvinder har en
falsk bevidsthed, så de ikke ved, hvad der er bedst for dem selv, og respektere
deres ord, når de siger, at det ikke er de seksuelle handlinger, men
omgivelsernes holdning og reaktion, der gør livet surt. Men det vil være ligeså
respektløst at tale om ”lykkelige ludere” - dette nedladende begreb, der ofte
dukker op i debatten, hvor det afvises som en myte. For mig vil det være lige så
absurd at tale om den ”lykkelige elektriker”.
Det at en mand kan købe sig en kvinde, er tilsyneladende stærkt provokerende for
især feministiske fortalere. Det kan i så fald kun være det seksuelle aspekt i
handlen, man lader sig provokere af. Principielt ville en mand således også købe
en kvinde, når han frekventerer en frisør af hunkøn.
For det første er det noget vrøvl, at han køber kvinden – han køber bestemte
ydelser, der strækker sig over en aftalt tid. Når handlen er overstået, er hun
lige så meget sin egen før – ganske som sekretæren, der forlader kontoret til
fyraften.
Mennesker har til alle tider handlet med tjenesteydelser – man køber andre
menneskers tid og arbejdskraft – enten fordi man har råd til at betale sig fra
kedelige gøremål eller fordi man har brug for deres kunnen på et specifikt
område.
Om man kan lide det eller ej, så hersker markedsmekanismerne også på det
seksuelle område. Så længe der er et behov, vil man være i stand til at sælge en
vare, og udbud og efterspørgsel bestemmer prisen.
Mænd vil uvilkårligt se ned på kvinder, hvis de kan købes for penge, påstår
prostitutionsmodstanderne. Hvis pointen i denne påstand skal tages for
pålydende, skulle mændene i endnu højere grad foragtes af kvinderne – mænd
uddeler som regel seksuelle ydelser kvit og frit – omvendt er de åbenbart
villige til at betale for det, som enhver kvinde kan få gratis – nemlig sex.
Men at både mænd og kvinder generelt ser ned på ludere er ubestrideligt – og jeg
vil vove den påstand, at i særdeleshed piger og kvinder bliver opdraget til at
ringeagte dette erhverv. Luder er et velkendt skældsord allerede i skolealderen
blandt både piger og drenge. Og ve den stakkels pige, der får hæftet dette
prædikat på sig … endsige lever op til det!
Således medvirker almene samfundsnormer til en effektiv stigmatisering og social
udstødelse af udøverne af den professionelle elskovskunst – luderne, horerne og
glædespigerne.
Følgelig må mange prostituerede leve et dobbeltliv, fyldt med løgne og
fortielser, hvis de vil bevare deres sociale anseelse. Alene af den grund er det
kun ganske få, der ønsker at stå offentligt frem og forsvare deres valg af
erhverv. At være nødt til at leve på en løgn, dagligt at skulle skjule en
væsentlig del af sit liv for børn, familie og omgangskreds er i sig selv en
belastende stressfaktor, ydermere er hun formentligt opdraget, som de fleste
andre, til at betragte sin profession med aversion. Faktorer, som bestemt ikke
styrker selvværdet og som henviser den faglige stolthed til yderst lukkede
kredse.
En spørgeundersøgelse blandt mandlige prostitutionskunder har vist, at motivet
for nogle mænd i virkeligheden mere handler om at opnå en følelse af magt frem
for den fysiske udløsning. Dette i sig selv er forkasteligt, påstås det i
ligestillingens navn. Jeg synes, det er sørgeligt at konstatere at der findes
mænd, der er nødt til at købe sig til en illusorisk magt for at opnå en
kortvarig følelse af kontrol. Hvad har vi dog gjort ved vores drengebørn, siden
det er kommet så vidt?
Hvis man afskaffer prostitution, tager man levebrødet ud af hånden på alfonser
og bagmænd, påstås det. Undskyld, men det forekommer mig naivt, at tro det vil
gå så nemt. Her er i forvejen tale om dybt kriminelle aktiviteter, og et forbud
fra eller til i denne sammenhæng, vil næppe have den store betydning. Blot vil
det gøre tilværelsen endnu mere utålelig og farefyldt for de berørte kvinder.
Alfonseri er for længst forbudt ved lov. Det samme gælder menneskehandel og alle
former for slaveri. Vil man disse ugerninger til livs, er det et spørgsmål om at
bruge ressourcerne her og håndhæve den eksisterende lovgivning.
Narkomisbruget bliver altid fremhævet i forbindelse med prostitution og
narkoluderne trukket frem som eksempler på, hvor galt det kan gå. Og ingen ved
sine fulde fem kan vel pege på noget som helst positivt ved trække på gaden for
at slæbe penge hjem til det næste fix. Det er ikke et frit valg – narkoluderen
sælger ikke sine ydelser af lyst, men af stor nød. Her er der tale om social nød
og elendighed, men at forbyde kunderne at købe disse ydelser, vil ikke hindre en
desperat narkoman i at forsøge at sælge dem – det vil blot tvinge disse kvinder
længere ind i den kriminelle underverden, hvor de vil være yderligere sårbare og
udsatte for vold og mishandling. Motivationen til at anmelde overgreb er i
forvejen meget lille i narkomiljøet og kriminaliseres sexhandlen oveni, kan man
frygte at motivationen helt forsvinder. Narkoprostitutionen er et symptom på
social nød og ikke årsagen hertil. Man fjerner aldrig ondets rod ved
symptombehandling – tværtimod.
Mænd gifter sig ikke med ludere, men med de ærbare kvinder. Jo – det er rigtigt.
Dette udsagn blev såmænd også fremført af en af paneldeltagerne i Voxfemininums
seminar om prostitution for nylig. Alle argumenter bliver taget i brug. Nu er
jeg lidt i tvivl, om pointen i udsagnet. Er formålet med afskaffelsen af
prostitution at sikre alle kvinder et giftermål? - Herregud, og jeg som troede,
at ægteskabet som kvindens vigtigste mål her i livet, for længst var afskaffet.
Måske var hensigten snarere at angribe visse mænds indgroede
luder/madonna-kompleks. Men hvad man end måtte mene om dette kompleks, lader det
sig næppe afskaffe gennem kampagner eller lovgivning.
I prostitutionsdebatten gentages det ofte, at mange prostituerede er blevet
misbrugt som børn. Jeg har ikke belæg for at betvivle rigtigheden heraf, og jeg
kan kun støtte at alle lovgivningens midler tages i brug, når det gælder
bekæmpelsen af seksuelle overgreb mod børn – og voksne for den sags skyld.
Selvfølgelig skal ofrene have al den fornødne hjælp, så ingen af den grund
havner ufrivilligt i prostitution. Ingen tvivl herom. Men jeg har desværre
umådelig svært ved at se sammenhængen i denne forbindelse. Hvordan kan forbud
mod sexhandler, indgået mellem voksne mennesker, kunne hindre blot et eneste
overgreb mod børn?
Det lader til at der åbenbart er bred enighed om, at kvinder tager både fysisk
og psykisk skade af at sælge deres krop. At være tvunget til at lade andre
mennesker overskride sin intimsfære flere gange dagligt, så man bliver nødt til
at ”lukke af” for følelsesmæssige indtryk medfører på længere sigt skader på
sjæl og krop. Ja, det er rigtigt – den sammenhæng er dokumenteret i mange
tilfælde. Mennesker, der er tvunget til gentagne gange at overskride deres
ydeevne igennem længere tid, tager skade. Dette gælder alle mennesker. Især er
mennesker, der bruger sig selv som arbejdsredskab særligt udsatte. Man ser bl.a.
fænomenet indenfor mange traditionelle kvindejobs - i pleje-og omsorgssektoren,
hvor der konstateres flere og flere tilfælde af kronisk træthedssyndrom,
udbrændthed og andre stressrelaterede sygdomme. Det samme gør sig selvfølgelig
også gældende for sexarbejdere, der gang på gang bliver presset til at
overskride deres grænser fysisk eller psykisk., hvad enten det er af pengegriske
bagmænd eller pga. et stofmisbrug, der dagligt kræver en vis indkomst.
Her vil nogen indvende at det er selve penetrationen, der er den afgørende
forskel for de prostituerede og andre almindelig lønmodtagere. Pædagoger og
hjemmehjælpere skal ikke lade sig penetrere af mandlige kønsdele, uden at have
et følelsesmæssigt forhold til dem, for at få hyren udbetalt - i modsætning til
luderen. Derfor vil hun på længere sigt lide mere overlast. Følgelig
argumenterer man så for, at myndighederne må gribe ind overfor alle sexkøb. Det
skal således ikke længere være op til den enkelte kvinde selv at vurdere, om hun
er i stand til at forvalte sine seksuelle ressourcer, når der er økonomiske
interesser indblandet. Hun har brug for samfundets beskyttelse, så hun ikke
udsættes for mere sex end hun kan tåle – også selv om vi taler om selvvalgte
seksuelle aktiviteter.
For mig at se er det en yderst patroniserende holdning, som indirekte bekræfter
den fordom at kvinder er mere skrøbelige seksuelt end mænd. At kvinder på
længere sigt tager skade af at dyrke sex uden kærlighed og at hendes seksuelle
appetit ikke kan være større end mandens. Hvordan jeg end vender og drejer det,
kan jeg kun opfatte dette som endnu et seksualundertrykkende moralkodeks, der
kun rammer kvindekønnet.
At kvinder har et køn, der er så værdifuldt, at mænd er villige til at betale
for at få adgang til det, og at kvinder herigennem har en potentiel
indtægtskilde, som er de færreste mænd forundt, er et faktum man i stedet kunne
vælge at betragte som et kvindeligt privilegium.
Indtil jeg bliver overbevist om andet, vil jeg vove den påstand, at den
virkelige hensigt med denne moraliserende kampagne er et angreb på selve
prostitutionens væsen. Bevidst eller ubevidst camoufleret som hjælpeindsats for
ulykkelige kvindeskæbner. Men fakta er, at de kvinder, der havner i prostitution
af nød og tvang, ville kunne hjælpes uden yderligere lovgivning, hvis den
politiske vilje til at tilføre området de fornødne økonomiske ressourcer var til
stede.