Artikler og debat
Sex i celluloid
Artikel af Erik Bork, forfatter og journalist
Fra antologien "Sex i grænselandet", udgivet i 2007
I kunstige verdener på Internettet mødes lige nu hundredtusindvis af
mennesker og dyrker sex på kryds og tværs. Det er stedet, hvor køn, identitet og
taboo brydes i en ny tid. Men det er også stedet, hvor svage sjæle aldrig
slipper ud igen.
Det er min første dag i mit andet liv. Jeg er i Red Light District i Amsterdam,
solen er ved at gå ned, og jeg er opsat på, at jeg i nat vil betale for at få
sex.
Det behøver ikke at være særlig romantisk. Jeg vil finde en tilfældig kvinde og
tilbyde hende en slat penge blot for at se hende nøgen. Dernæst vil jeg - hvis
hele seancen fortsat interesserer mig - tilbyde lidt flere penge for også at få
lov til at gå i seng med hende.
Klokken er kun lidt over syv, og nattelivet er desværre endnu ikke rigtig gået i
gang, så jeg sætter mig på en trappesten ved en lille åben plads for at slå
tiden ihjel.
Det er her, jeg møder Kai Kikorian. Kai Kikorian er en ung mulatfyr i 30'erne.
Han er iført en hvid vest og en stram sort, kortærmet skjorte, og om hals og
håndled har han tunge smykker af sølv.
Jeg rykker over mod ham.
- Hej, forstyrrer jeg?
- Nej, slet ikke.
- Cool, hyggelig aften. Venter du på nogen?
- Jep, jeg har en aftale med en pige, der skulle komme forbi her om et øjeblik.
- Arh, lyder godt.
Kai Kikorians mørke hår, hænger i tjavser ned over øjnene, men han kigger
venligt over på mig - som om, han forstår, at jeg netop er ny i denne verden, og
måske savner hjælp. Jeg spørger forsigtigt:
- Ehmm, du ved vel ikke, hvor jeg finder en lyshåret escortpige i aften?
Kai havde åbenbart forventet et spørgsmål i den retning, for han giver sig
straks til at rode i sin notesbog.
- Vent et øjeblik, jeg kigger lige, svarer han og bladrer bogen igennem, men
vender igen blikket mod mig sekundet efter.
- Hør, hvorfor besøger du ikke bare min klub Excite? Jeg er ejer, og der er
masser af søde piger. Jeg kan for eksempel introducere dig for Sommeil Somme.
Hun er lyshåret!
Kai dropper sin egen aftale, og følger mig i stedet over på Excite - en trendy
klub downtown, hvor dansegulvet er fyldt, og hvor jeg straks introduceres for
Sommeil Somme.
- Hej skat, Kai, siger, at du leder efter mig.
Jeg kan se Sommeil Sommes hofteholdere under den korte nederdel. Hun smyger sig
op ad mig, og kort efter har vi aftalt prisen for en lapdance. Hun følger mig
ned i kælderen, hvor gulve og lofter er beklædt med rødt plys, og åbner døren
til et lille værelse med en mørk sofa.
- Sæt dig skat. Nu skal du drømme.
Drømmen med Sommeil Sommes kommer til at vare en time. Da den tætte lapdance er
slut, fortsætter vi til et tilstødende lokale, der er indrettet som et værelse i
et romantisk slot. Sommeil Sommes får sine penge, og i de næste minutter
omdanner hun sig til en sprudlende furie kun optaget af utæmmelig lidenskab.
- Come on and get me, you nasty big stud!
Hun er Sommeil Sommes. Jeg er Cromagx Roy. To mennesker i et andet liv kun skabt
af punkter og streger i en celluloid-blok et sted for enden af
bredbåndskablerne. Vi rører aldrig ved hinanden, men alligevel dyrker vi sex, så
gardinerne blæser om ørerne på os, og Sommeil Sommes klynkende stemme, får mig
til at skrue ned for computerens højttalere. Det er cybersex ... Cybersex, når
det er bedst.
Second Life - Andet Liv - er navnet på et virtuelt land på Internettet skabt af
det amerikanske selskab Lindon Lab under sloganet "Din verden. Din
forestilling". I år 2006 havde over 100.000 mennesker oprettet sig som brugere i
Second Life, hvor det eneste mål er at opleve og udvikle sin egen celluloid drøm
igennem 3 dimensionelle modeller og animationer. Straks man logger sig ind,
møder man sig selv og de 100.000 andre brugere som grafikfigurer med omgivelser
og identitet nøjagtigt som de selv har skabt den.
Second Life er på den måde blot et af talrige såkaldte Massive Multiplayer
Online Role-Playing Games, MMORPG's, hvor World of Warcraft, EverQuest og Sims
Online sammen med Second Life er de mest kendte. Second Life er dog efter mange
mening det mest interessante, fordi "spillet" ikke censurer eller forhindrer de
fleste menneskelige udtryk, og netop i kraft af sin rummelighed, er blevet det
foreløbigt mest avancerede eksempel på seksuel fantasi på Internettet. I Second
Life florerer casino'er, ludere, lommetyve, gigoloer, drags og transseksuelle,
goths, bøsser, lesbiske, biseksuelle og alt, hvad fantasien kan begærer.
På den måde er Second Life blevet en strømpil for den nye og fuldstændigt
overvældende seksuelle kraft som Internettet kan genererer. Nok har man haft
pornografi i århundreder, og nok har man kunne tale frækt og anonymt med
hinanden over telefonen i mange år, men Internettet kombinerer et næsten
uendeligt udbud af visuel erotik med øjeblikkelig adgang til millioner af
menneskers anonyme og spillevende intime fantasier, drømme og håb. Det er en
kombination, der set i historisk lys, stadig er helt ny, og som vi sandsynligvis
endnu ikke har forstået den fulde betydning af.
For at få en idé om Internettets enorme indvirken på det seksuelle og sociale,
taler forskerne om den såkaldte Triple-A- tilstand, der på engelsk står for
Anonymity, Accessibility og Affordability - tre egenskaber, der til sammen gør
Internettet til en særdeles forførende kraft. Her kan man med andre ord nemt,
anonymt og ofte ganske gratis dykke ned i sig selv og måske i samarbejde med
andre anonyme individer på Internettet, finde erotiske fantasier, man ikke før
var bevidst om.
På den negative side har amerikansk forskning vist, at omkring 1 ud af 100 af de
mange internetbrugere, der søger efter seksuel tilfredsstillelse på nettet, er
påvirket så meget af Internettets Triple-A-egenskaber, at de blevet afhængige af
cybersex. Det svarer til, at flere hundredetusinde mennesker på ganske få år har
udviklet en ny og hidtil ukendt lidelse, der på linie med alkohol og stoffer
holder dem fanget i gentagelser og truer med at ødelægge deres liv.
John A. Bargh fra Institut for Psykologi ved New York Universitet er blandt dem,
der har studeret, hvad for eksempel Internettets anonymitet, kan gøre ved
oplevelsen af samvær på Internettet. Resultaterne har han offentliggjort i en
artikel med titlen ”Can you see the Real Me – Activation and Expression of the
‘true self’ on the Internet”.
Nøjagtigt ligesom når børn leger med udklædning, fungerer Internettets relative
anonymitet som et laboratorium for at udforske og eksperimentere med ens
personlighed. Her kan man udtrykke sider af sig selv, som måske normalt
undertrykkes – enten af en selv eller af omgivelserne. Det er derfor ikke
usædvanligt at opleve ellers generte og sky mennesker, blive fanden-i-voldske og
rappe i replikken på Internettet, og det er heller ikke usædvanligt, at
Internettet fremkalder nogle seksuelle lyster, som man ikke vidste, at man
havde.
Internettet giver med andre ord en helt unik mulighed for at udtrykke sider af
ens ”sande jeg” uden at frygte for de sociale konsekvenser.
I John A. Barghs undersøgelse samlede han 20 kvinder og 20 mænd og lod dem hver
især notere fire karakteristika som de ønskede en eventuel partner burde være i
besiddelse af. Dernæst lod han personerne møde hinanden i 40 minutter – enten
via Internettet eller ansigt til ansigt.
Resultatet blev særdeles interessant.
De personer, der kun havde mødt hinanden over Internettet, var signifikant mere
positive over for den fremmede, end de, der havde mødtes ansigt til ansigt.
Samtidig havde personer, der havde mødt hinanden over Internettet, nået at
fortælle langt mere om sig selv og deres ”sande jeg”, end de mennesker, der
havde mødtes i den ”virkelige verden”.
Resultaterne kan betyde to ting:
Enten når vi netop at fortælle så meget ”sandt” om os selv over Internettet, at
der simpelthen opstår gensidig sympati på et sundt grundlag. Eller også er
tendensen til at projicere ens egne drømme over på en anden, ukendt person, så
stærke på Internettet, at det menneske vi får sympati for, simpelthen er en
person vi så og sige selv har ”opfundet”.
I Danmark er en MMORPG-verden som Second Life endnu ikke vidt udbredt, og en
stor del af den cybersex, der dyrkes, er endnu knyttet til relativt simple
chatrum, som de for eksempel findes under portalen Ofir.dk.
Men ligesom John A. Barghs undersøgelse viser, spiller sympatierne og drømmene
også en stor rolle i de simple chatrum, og for at illustrere det, lod jeg min
figur fra Second Life, Cromagx Roy, skifte navn og køn og optræde som
skolelærerinden Line i en chat på Ofir. Under denne chat spørger Line til,
hvordan den anonyme chatpartner HUDDI mon forestiller sig, at hun ser ud i
virkeligheden:
Line : (til HUDDI): Har du lyst til at lege en lille leg?
HUDDI : (til Line) Naturligvis. Hvad går den ud på?
Line : (til HUDDI): Jeg fortæller dig, at jeg er lærer, 30 år, vejer 56 kg og er
168 cm høj. Fortæl mig så præcis, hvilken kvinde du forestiller dig jeg er.
Hvordan ser jeg ud, hvordan er min personlighed?
HUDDI : (til Line) Okay, det lyder sjovt. Et øjeblik
HUDDI : (til Line) Du har krøller hår.
Line : (til HUDDI) Okay, hvordan ser jeg mere ud?
HUDDI : (til Line) Hmm, du har 75-85 c-d skål *S*, faste bryster *S*, brun hud,
elsker at gå i mørk tøj.....? også brunt hår måske *S*. Du er en stille type,
glad, med romantiske følelser.
Som forskningen viser, er Internettet en slags katalysator for ærlighed og
drømme. Skjult bag anonymitet fristes folk meget ofte til at være ærlige omkring
deres lyster og længsler – simpelthen fordi, de ikke behøver at tage hensyn til
sociale normer, og med det lille forsøg ser vi straks, hvordan HUDDI allerede er
i gang med at skabe sig en drøm omkring Line.
"Line" foretager nu forsøget med fem andre mænd på chatten, og alle lægger i høj
grad vægt på seksuelle fantasier:
Torben : (til Line) Du har kort, glat hår, du er en feminin pige ...udadvendt,
en pæn pige, tror jeg, du er mørkhåret, grønne øjne, din tøjstil er jeg ikke
sikker på, men stilen er ikke typisk for en lærer.
NICE COCK : (til Line) Når du er lærer, så har du et sødt ansigt, 30 år.. du er
en frisk pige.. normal hud... Jeg kan se din skønhed igennem skærmen..*s* Du har
en go' krop..*sf* Mørkt hår, brune øjne. Det eneste min pik ka' fortælle mig, er
at du har en mis..*s* Du er single.. b-skål.. og så har du en go' røv. *sf* Ikke
for stor og ikke for lille..
JAKOB : (til Line) Din krop er i fin stand. Huden er sikkert blød og velplejet.
Jeg gætter på en B-skål måske 75B, håret er halvlangt og mørkt. Du bruger
diskret makeup. Du har grønne øjne. Sikkert en pige, der kan lide børn,
charmerende, lidt genert, men du kan også være meget ligefrem. Humoristisk, lidt
fræk. i hverdagen jeans og kortærmede t-shirts - ikke al for provokerende. Men
til fest kan du godt lide at dresse dig lidt op *S* - med nederdele, toppe,
skjorter, jakkesæt og sådan.
IT-fyr : (til Line) Du er korthåret, slank, mørkhåret, brun i huden, og du er
dejlig fræk og tænder på telefonsex. Du kan godt være lidt vild, men ellers er
du stille og rolig. Dine bryster er en håndfuld.. Ikke for store. Og så elsker
du at lege med dig selv.
Sød fyr : (til Line) Jeg tror, du er en pæn, sød, almindelig bygget pige med ben
i næsen. Skulderlangt hår, brune øjne, en flot b-skål og en flot mørk behåret
mis.
Omfanget og den specielle karakter af seksuelle fantasier på Internettet, har
ført til mange løftede pegefingre fra bekymrede psykologer og forskere. For
eksempel John Bancroft fra Kinsey Instituttet, der i forordet til bogen "Sex &
the internet - a guidebook for clinicians" forklarer en del af sin bekymring
således:
"Individet har enorme muligheder [på Internettet], og de kan vise sig på flere
måder. For det første kan han eller hun finde en endeløs række af billeder.
Muligheden for at finde de billeder, der fremkalder en særlig stimulans,
forstærker en speciel seksuel præference, der dernæst har potentiale til at
blive en "sen fetich". Brugeren finder måske ligefrem ud af, at denne særlige
fetich har sin helt egen webside, der indikerer, at der altså er andre som deler
denne specielle lyst. Identifikation med en subkultur kan yderligere forstærke
det fetichistiske mønster hos personen. Denne endeløse mulighed for at finde nye
og forskellige billeder kan måske føre til en slags "hurtig tilvænning", så
gamle billeder eller billedgentagelser hurtigt mister deres effekt," skriver
John Bancroft og fortsætter:
"Jeg var for nyligt konfronteret med netop den mulighed på Kinsey Instituttet
under vores fortsatte psykologiske studier. Vi begyndte at møde flere og flere
"blanke svar", der indikerede, at forsøgspersonerne simpelthen ikke fandt nogle
af vores billeder stimulerende. Hverken min kollega eller jeg, der har været
involveret i den slags psykologiske studier i mange år, har nogensinde før
oplevet så høj en frekvens af "blanke svar". Det førte til, at vi reviderede
vores protokol, så forsøgspersonerne kunne vælge billeder fra en helt menu af
muligheder. Det virker, men løsningen kan meget vel reflekterer, hvad der sker,
når folk bruger Internettet til erotisk stimulation," skriver John Bancroft.
Forskernes tilgang til cybersex er dog langtfra entydig. Andre påpeger, hvordan
den anonyme udforskning af åbne eller skjulte fantasier på Internettet, kan
virke fremmende på identitetsdannelsen og i sidste ende skabe et sundere og mere
harmonisk menneske.
I Lindon Labs store virtuelle verden, Second Life, kan brugerne for eksempel
manipulere med både kroppen og omgivelserne, så det enkelte menneske er
fuldstændig befriet fra både køn, etnicitet - ja, sågar fra race. Det betyder,
at der findes en stor subkultur af såkaldte "furries", der optræder som halvt
dyr og halvt mennesker og lever deres liv og sexliv som sådan i cyberspace. De
dyrker på den måde en helt speciel fetichisme, der af nogen tolkes som en sund
udforskning af det magiske i seksualiteten.
Alene navnet Second Life kan i den forbindelse forstås som menneskets "andet
liv" - en beskrivelse af det ubevidste, et Alter Ego, der dyrkes og blotlægges i
det virtuelle landskab. På samme måde kaldes figurerne i alle MMORPG-verdener
samlet set for "avatars". Min figur Cromagx Roy er en avatar, og den escortpige,
han dyrkede sex med, er også en avatar. Ordet stammer fra sanskrit, og er ifølge
den hinduistiske mytologi betegnelsen for inkarnationen af gud / eller det
udødelige. Altså igen et - i hvert fald sprogligt - forsøg på at signalere noget
mere end blot ensom masturbation foran en computerskærm.
En mere konkret tilgang til cybersex og virtuel identitetsdannelse i Second Life
tager for eksempel Donald Jones fra Communications, Culture and Technology fra
Georgtown University. Under overskriften "Gay Neighborhoods - at the
Cyberspatial Frontier" har han undersøgt de store homoseksuelle miljøer, der
findes i Second Lifes digitale verden. Det homoseksuelle miljø i Second Life er
koncentreret omkring bestemte kvarterer, hvor de homoseksuelle figurer skiller
sig klart ud i form af homoseksuelle symboler og påklædning.
Donald Jones begyndte at interessere sig for bøssemiljøet i cyberspace, da han
som homoseksuel og forklædt som avatar mødte en ny bruger i Second
Life-universet. Det viste sig, at denne nye bruger var 18 år i det virkelige liv
og boede langt ude på landet ved grænsen til Canada.
Drengen havde vidst, at han var bøsse i et stykke tid, men hans arbejde og liv
forhindrede ham i at udforske sine seksuelle sider. I stedet udspurgte fyren nu
Donald Jones om livet som homoseksuel - både i Second Life-verdenen, og i det
virkelige liv, og på den måde fungerede Second Life i høj grad som en måde,
hvorpå han kunne være en del af et homoseksuelt fællesskab, han normalt var
udelukket fra.
Ved en lang række interviews online og offline, konkluderer Donald Jones, at
Second Life kan være givende for den homoseksuelle identitetsdannelse:
"I den moderne globaliserede og digitaliserede verden, er der begyndt at opstå
virtuelle rum for fællesskaber. Det er bruger-konstruerede virtuelle verdener,
hvor medlemmerne kan konstruere alternative, idealiserede, fetichbaserede
digitale kroppe og digitale rum, og der skabes på den måde nye grænser for
kommunikation og meningsdannelse for individuelle og grupper - især for dem, der
er ekskluderet fra større fællesskaber i den virkelige verden. Jeg tror meget
stærkt på, at disse virtuelle rum kan skabe identitet og fællesskab for bøsser,
der ofte bor langt fra hinanden".
Ligesom det homoseksuelle miljø, og den meget specielle subkultur for de, der
kan lide at optræde som halvt menneske og halvt dyr, skaber den virtuelle verden
også rum for det biseksuelle, det metroseksuelle og sågar et "tredje køn" eller
et "hverken køn", hvor kønnene krydses på alle leder.
Det er for eksempel beskrevet på bloggen "New Worlds," der netop beskæftiger sig
med livet i cyberspace, og i artiklen "Man and man on women on women", fortælles
der om to unge fyre, der hver især omdanner sig til kvinder i Second Life, og
siden som sådan forelsker sig i hinanden.
"Her har vi altså en fyr, der er en fyr i den virkelige verden, men som er en
pige i Second Life, selvom han i den virkelige verden egentlig er til piger, og
så har vi altså en anden fyr, der også er fyr i den virkelige verden, og
egentlig også fyr i Second Life, men til sidst besluttede at lave sig om til en
kvinde, og to måneder senere mødte den første fyr den anden fyr, og de blev
forelskede og blev et par - også selvom de to fyre egentlig begge er til piger".
Forvirret? Velkommen til den post-post-moderne verden i cyberspace!
Cybererotik er på den måde et tveægget sværd. Det kan skabe nye fællesskaber,
tolerance og bryde grænser ned, men det kan også skabe tvangshandlinger,
ensomhed og frustration. Litteraturen om livet i de virtuelle verdener er endnu
ufuldstændig - ikke mindst også på de juridiske områder, hvor de kommende år
uden tvivl vil skabe nye spørgsmål og nye svar.
Er det for eksempel anstødeligt - som den amerikanske filosofiprofessor Peter
Ludlow har udtrykt det - når mindreårige tilbyder virtuel sex i den virtuelle
verden, og er det en knægtelse af ytringsfriheden, når udbyderen af spillet
herefter sletter Peter Ludlow brugeroplysninger, blot fordi han gør opmærksom på
problemet?
Kan min avatar Cromagx Roy tillade sig at købe sig til sex i cyberspace, hvis
prostitution er ulovligt i den virkelige verden? (et spørgsmål, der ikke bliver
mindre indviklet af, at de penge, der tjenes i cyberspace, rent faktisk kan
veksles til rigtige dollars) .Og skal det juridisk defineres som elskov eller
pornografi, hvis man ser to figurer, der dyrker sex på sin computerskærm, men
selv er den ene?
Måske vil det vise sig, at summen af seksuelle og sociale "laster" er konstant,
og Internettet i høj grad bliver det rum, hvorhen mennesket flygter jo flere
tabuer, der skabes i den virkelige verden? - en slags parallel-virkelighed, hvor
mennesket på godt og - måske på ondt - kan dykke ned i sindets grænseland og
dyrke sine drømmebilleder.
Producenterne af virtuelle verdener er i hvert fald klar til at imødekomme alle
fantasierne. Eller som spildesigneren Vera Odessa Newman lover i et nyt MMORPG
med titlen "Heavenly Bodies":
"Vi vil skabe et spil, hvor den enkelte bor i et univers, hvor magi og videnskab
lever side om side, hvor guder overvåget de galaktiske imperier og hvor ethvert
eventyr er muligt. Denne verden vil omfatte alt fra mordmysterier til spil,
vold, sport, sociale aktiviteter, forhold, sex og dating. "Heavenly bodies" vil
give brugerne en intens voksen spiloplevelse".
Som Cromagx Roy forlader jeg himmelsengen, hvor jeg netop har dyrket sex med
Sommeil Sommes.
Vi giver hinanden et kort knus, og hun stikker mig sit kort.
"Du kan altid kalde mig på chatten, hvis du har brug for en hed aften," siger
hun og smiler.
"Jo tak," svarer jeg, men ved samtidig, at jeg aldrig kontakter hende igen. Hun
var dejlig. God i sengen. Men i et Andet Liv er der tusinder af mennesker at
møde og tusinder af fantasier at afprøve. Med et enkelt tryk på musen kan alle
seksuelle drømme blive til virkelighed, og hvorfor vælge en enkelt kvinde, når
man kan få en million - hvorfor lade sig styre af samfundets sexualmoral, når
man på sekundet kan skabe sig sin egen?
Cromagx Roy lukker døren bag sig. Hvis en avatar kunne smile, ville Cromagx Roy
smile lige nu.
Han er en fri mand.