Artikler og debat
Hvad er problemet?
Interview med Henning Bech af Ina Kjøgx Pedersen
Bragt i Weekendavisen d. 22. august 2003
Lyst! »Aldrig har disse nyfeminister ønsket sig andet end i Barbara
Cartland-stil at falde besvimende om i en mørkhåret greves arme, aldrig
nogensinde har de begæret en mand, aldrig nogensinde har de været liderlige.«
Interview med ironikeren og sexforskeren Henning Bech.
LYSTEN er sluppet ud af sit formål. Den driver påtrængende omkring og hævder at
være noget i sig selv, og det gør mange mennesker bekymrede og vrede, siger
kultursociologen og idehistorikeren Henning Bech , som især hos nyfeminister og
kristne fundamentalister ser »en skræk for kroppens, sanselighedens, rummenes
nydelser.«
Forskrækkelsen findes ikke alle steder. De fleste danskere tager det roligt,
Danmark er et godt sted at bo, hvis man eksempelvis er en mand, der har lyst til
andre mænd. Det er Bech selv og han har i sin forskning og doktorafhandling
brugt homoseksualiteten som lup på det senmoderne samfund med dets bestandige
valg. De homoseksuelle skulle ikke hjem til familien, så de er hurtigst kommet i
kontakt med nutidens spil, roller og flygtige byarena; en adfærd, der siden er
blevet mere almen. Byen forstået som det offentlige ukendte er et skønt sted,
det fremmedgørende er en kvalitet, opstemtheden ved busstoppestedet eller på
perronen et produktivt vilkår.
For Bech er seksualiseringen af det offentlige rum et fremskridt. Hvad er
alternativet? Dengang børn fik et chok over at finde et Weekendsex under en
kammerats storebrors seng i en alder af ti? Dengang 18-årige kvinder ikke anede,
at mænd havde en dillermand? Hvorfor må børn ikke vide, når de går med ind i
kiosken og ser blade med bare bryster, at bryster også kan bruges til nydelse?
Problemet er mest, at de får for lidt og forkert viden i skolen. Pornoen har
fået rollen som alment dannende, og det gør den da ok, men med et alt for
indskrænket repertoire. Hvad med læbernes erotik? Endeløse closeups af læberne?
Men: »Det er, som om der altid er et eller andet galt med seksualiteten, og hvis
det ikke er det ene, så er det det andet. Men hvad er problemet, spørger jeg
naivt-kritisk, og som regel træder folk sig selv over tæerne eller kommer med
mærkelige påstande, så jeg igen må spørge: Hvad er problemet? For så kan det
være, jeg kan løse det,« siger Bech.
Man må høre en venlig, tilbagelænet stemme for sig, afbrudt af selvironiske
betoninger eller drillende karikaturer, navnlig når banaliteterne står i kø. Ved
forelæsninger forbydes de studerende, som har belønnet ham med Årets Harald -
Københavns Universitets pris for fremragende formidling - at optage på bånd;
ironiens anden og elskværdige side går sjældent igennem på tryk.
Noget grimt noget
Bech har taget fire »sommeragurker« med til samtalen, som foregår en af de
varmeste dage i det svaleste værelse i lejligheden midt i København. Agurkerne
er skelettet i hans foredrag. Som den første i denne reporters lange liv har han
høfligt forberedt fem kvarters oplæg om emner, han finder det vigtigt at tale om
netop nu, ikke i går eller i morgen. Ingen klare svar men undren kan man få,
drevet af nysgerrighedens lyst. Den hidtidige produktion har han talt rigeligt
om »også her i formiddag til radioen, og jeg orker ikke igen,« og den
fremtidige, som er under udvikling i disse måneder og publiceres til foråret, må
endnu ikke eksponeres. Du får mig ikke til at sige mere, lyder det, når den
kommende bogs appetitvækkende temaer berøres.
Til agurkerne. Sommervarmen har sendt de seriøse journalister på ferie, mener
kultursociologen, særlige grupper og emner har nem adgang og seksuel
letsindighed sælger aviser. Problemet er bare, at letsindighed ikke synes at
have med let sind at gøre, let sind er åbenbart noget »grimt noget«. Først
nyfeministerne. To kvinder har skrevet en kronik i Information. Tækkeligt klædte
var de til fest og blev grabset på af en mand. De meldte ham til politiet,
hvilket den følgende dag i en leder blev koblet til en oplevelse af generel fri
jagt på kvinder i det offentlige rum. Reaktionen var med andre ord forståelig.
»Men hvad er problemet? Masser af mennesker, også jeg selv, har prøvet at blive
udsat for seksuelt påtrængende adfærd til fester og på barer, og det kan man
tackle på mange måder. Man kan flytte sig, fordi det er det nemmeste, man kan
skubbe hånden væk, sige man ikke vil have det eller end ikke ville røre dem med
en ildtang, man kan alliere sig med andre. Folk kan være irriterende på mange
måder. Nogle taler uafbrudt, fordi de skal føre sig selv frem. Nogle siger intet
og ser fornærmede ud. Selskabslivet er forbundet med mange plagelser, som Emma
Gad erkendte, men hvorfor er de seksuelle specielt slemme?«
Så er der de homoseksuelle i kirken. Det er forekommet, at en borgerrepræsentant
har viet et homoseksuelt par i kirkerummet, hvorefter de er blevet velsignet af
præsten. Det er ikke en kirkelig vielse, men alligevel er det en utilstedelig
praksis, har Københavns biskop Erik Norman Svendsen sagt. Velsignelsen er ok,
den omfatter alle kirkegængere, men vielsen er et registreret partnerskab, ikke
et ægteskab og må foregå et andet sted. Bech skal »bestemt ikke« vies i kirke,
men for mange mennesker er den kristne symbolske handling afgørende for at vise
og bestyrke deres forpligtethed over for hinanden. »Hvad foregår der mon i det
kristelige kød, når en sådan bekræftelse skulle gøre dette utilstedeligt netop
for homoer?«
Hvis nu alle ...
Bech har yderligere to historier med. Først købesex. Information hævder 1.
august, at hver sjette mand går til prostitueret. Man ser jo for sig, siger
Bech, de andre mænd i ens opgang, de render derhen hele tiden. Der er ingen
kildeangivelse, og Bech har siden søgt at efterforske påstanden. PRO-centeret
oplyser, at den eneste egentlig repræsentative undersøgelse er fra 1989. Ifølge
den har 14 pct. af mænd mellem 16 og 55 haft kontakt med en prostitueret. Hvor
mange, der har haft det mere end én gang, fremgår ikke, men man kan se, at hos
mere end halvdelen har kontakten fundet sted i udlandet. I øvrigt er der flest i
den ældste alderskategori. »PRO-centeret har gjort tallene større på deres
hjemmeside, hvilket går videre i Information. Hvorfor?«
Endelig Vejdirektoratet. De står ifølge flere medier og lurer i buskene ved
udvalgte motorvejsrastepladser for at gribe mænd på fersk gerning. Det er ikke
ukendt, siger Bech, at mænd besøger rastepladsernes herretoiletter for at have
sex med andre mænd, »og det synes mange af de forbipasserende mænd, efter hvad
jeg hører, er et helt fint arrangement. Og hvad er så problemet?« Der er klaget
over det. Vejdirektoratet ønsker ingen hetz, forsikrer
informationsmedarbejderen, men trafiksikkerheden er på spil. Hvis nu alle blev
så bange for at gå på rasteplads, at de i stedet stoppede på motorvejen for at
besørge i vejkanten eller tage et hvil, lyder det. Da den venlige mand skal give
eksempler skriver han til Bech, at forældre er bange for at sende deres 12-årige
datter ind på toilettet. Men hun går vel ikke på herretoilettet, så hvad handler
en sådan besynderlighed mon om, spørger kultursociologen med uskyldens hævede
øjenbryn.
Hvad vil han med agurkerne? Vokser de fra en bredere næringsfyldt grobund? Er en
nypuritanisme på vej? Nej. De fleste danskere er ret ligeglade, og store dele af
det, der går for at være højrefløjen, er ikke mere moralistisk end
venstrefløjen. Snarere tværtimod. Bechs interesse samler sig om nyfeminister og
fundamentalistiske kristne - nogle nyfeminister og nogle fundamentalistiske
kristne.
»Hos de kristelige kan det jo ikke undre nogen, for hvis man tror på at kvinder
blev til, fordi Gud tog et ribben fra Adam og lavede kvinden af det, og at de
derefter blev jaget ud af Paradisets Have, fordi kvinden plukkede et æble af
kundskabens træ og gav det til manden, så kan man jo tro på hvad som helst. Også
at det skulle give mening i en kristent orienteret verdenstolkningssammenhæng,
at bøsser og lesbiske ikke må vies i kirken. Så er vi vel ude i, hvad man må
kalde den statsautoriserede og statsbetalte overtro. To personer af samme køn er
jo i den eksistentielle problematik i senmoderniteten stillet samme sted som to
personer af modsat køn. Jeg har svært ved at se hvorfor de ikke skulle have den
samme adgang til overleverede symboler, der kan støtte det svære valg at vælge
hinanden. Hvis det er det, de vil.«
Og rå gulerødder
Men der er også en anden overtro, mener Bech:
»Især nogle af de unge kvinder, der har gået eller går på universitetet, står
for en nærmest moderniseret overtro på, at menneskelivet er af en art, så alle
relationer mellem mennesker - også på seksualitetens og erotikkens område, skal
foregå i kommunikative fornuftige forhandlingsbaner. De har læst feministisk
teori og kender til Habermas og Giddens. Af det sammenkog kommer ideen om det
selvberoende subjekt, der altid bør omgås med andre i talen og i respekt for det
fornuftigste argument. Parodien kan man se i nogle amerikanske universiteters
regler for, hvordan man må kurtisere hinanden. Man må ikke berøre en anden
person uden først at have forespurgt om vedkommende er enig i, at man må have
lov til at berøre vedkommende. Først derefter kan parterne så gå videre med den
form for berøring, der således er aftalt mellem to selvberoende selvstændige
individer med personlig integritet, som ikke mindst sidder i kroppen.
Når man læser og også møder sådanne kvinder, er det, som om de ingen krop har.
Den er blevet et symbolsk ikon for den personlige integritet og selvstændighed,
som de ønsker sig. De fleste akademiske kvinder, der var med i 70er-feminismen,
havde eller fik efterhånden et meget afslappet forhold til de seksuelle
nydelser. Men hos deres døtre kommer feminismen igen i sin moralistiske form. En
skræk over for kroppens muligheder, for at blive objektiveret, for købesex, for
forførelse, for røvhullets lyster, om man så vil. Som givetvis også har at gøre
med gammeldags venstrefløjsforestillinger om fremmedgørelse og tingsliggørelse
og rå gulerødder...«
- Hvad for noget?
»Den gamle venstrefløjstanke om, at menneskenes forhold altid er og bør være
»naturlige« og at alt ondt kommer med fremmedgørelse og objektivering. Den
angelsaksiske feminisme og renoverede victorianisme har leveret det
sammenfattende mantra: abuse. Disse kvinder er blevet udsat for seksuelt misbrug
og overgreb, ikke bare fysisk men på alle måder. Enhver form for sexet
afbildning af en hvilken som helst anden krop end deres er et overgreb på deres
egen krop. Overalt og hvor som helst har de været genstand for misbrug - fra
blik til pik, så at sige. Aldrig har de ønsket sig andet end i Barbara
Cartland-stil at falde besvimende om i en mørkhåret greves arme, og det har de
kun ønsket, fordi de var opflasket til det af den allestedsnærværende
kvindeundertrykkende litteratur. Aldrig nogensinde har de begæret en mands eller
en kvindes ben, aldrig nogensinde har de været liderlige. Deres tilstedeværelse
i kønnede rum har intet at gøre med aktivt begær, hvis der er signaler er disse
bare udsendt fra mandighedens seksualiserede overgreb, aldrig fra dem selv...«
- Dem har du virkelig noget på...
»Njah, jeg stiller bare nogle spørgsmål...«
- De gør vel oprør mod den ældgamle opdeling i mand og kvinde som kultur og
natur, kvinderne har jo været KROPPEN, nu vil de så selv tiltage sig magten over
den...
»Ja, men resultatet er blevet en aseksuel krop, og dermed er den også blevet
mærkeligt ukropslig.«
- Det er måske, fordi kroppen i sin forvandling fra tilgængelig rugekasse skal
være neutral, før den med overskud kan blive både den der begærer og bliver
begæret...
»Nu er det jo kun nogle kvinder, jeg taler om. Langtfra alle dem, der vil kalde
sig feminister. De fleste finder ud af både at spille aktive og passive roller i
seksualiserende spil uden at det giver anledning til politianmeldelser.
Danskerne er, som jeg siger, generelt et afslappet folk. Hvad mange andre ser
som ligegyldighed eller gumpetungt småhyggeri, ser jeg som frisindets praktiske
ansigt. Enten siger man, det rager mig ikke, måske ved man ikke meget om det,
eller også siger man, det lyder interessant, måske kan jeg lære noget,« siger
Bech.
Al den mening
Han fortsætter: »Men selv om det store flertal tager det roligt, er der
alligevel en vis usikkerhed forbundet med de mange muligheder for kropslig
nydelse, som især hos nogle nyfeminister og nogle fundamentalistiske kristne
bliver til moralisme. Så længe lyst lod sig spærre inde af mening og låse fast i
betydninger, kunne man tro, man havde styr på den. Ser man på den nyere
idéhistorie, afgjorde lægevidenskaben og naturvidenskaben for mere end 100 år
siden, at seksualiteten tjente artens overlevelse, det var meningen med den
naturhistorisk set. En tanke, der passede fint med kristne fundamentalistiske
opfattelser. Det var Guds mening med seksualiteten, at menneskene skulle
forplante sig og befolke Jorden til hans ære. Hvad der lå ud over det var synd,
og den skyldtes naturligvis Evas fejltrin.
Også psykoanalysen har haft stor indflydelse på de seneste 100 års ånds- og
kulturhistorie. Som bekendt har Freud en tendens til at reducere alt til at være
udtryk for seksualitet - fra cigar og slips til højhælede sko og ørenringe. Og
seksualiteten reduceres så igen til noget, der er sket i barndommen. Det lille
barn har i sin omgang med moderen og den mere distante fader i forbindelse med
den kropslige pleje udviklet nogle lystfikseringer, og meningen med
seksualiteten er så at genopleve dem. I alle disse teorier er lysten
overdetermineret af mening, gennemsyret af mening, konstitueret af mening. Det
gælder også hos mange af de nyere teoretikere, som tit anses for at overskride
gamle tankebaner, eksempelvis den franske filosof Georges Bataille. For ham er
seksualitetens mening døden, det at overskride livets opdelinger og blive ét med
alting og ingenting.
Men hvad nu hvis lyst ingen mening har? Hvis man er seksuelt opstemt, kan man
måske pludselig opleve et sug af nydelse ved lugten fra for eksempel den andens
fødder. Freudianerne kunne sige, at lugten minder om den indtørrede mælkesyre på
moderens bryst, når hun ammede den lille, så det er den egentlige mening med
denne tiltrækning. De naturvidenskabelige ville tale om duftstoffer, der
ansporer til seksuelt samkvem og dermed til seksualitetens egentlige mål og
mening, nemlig artens videreførelse. De kristelige ville slå kors for sig -
aldrig var det Guds mening at menneskene skulle finde nydelse ved at sniffe til
hinandens tæer. Men sådanne fænomener hører dog med til eksistensens muligheder,
til kroppens og rummenes nydelser. Sammen med tungens erotik, læbernes erotik,
læggenes erotik, brystvorternes erotik, smertens erotik, forførelsens erotik,
røvhullets erotik. For at vende tilbage til nyfeministerne, er forførelsen en
slags antitese til forhandlingen. Ikke argument og kontrakt, men snarere
overtalelse, spil, kraft og overgivelse.
Der er også de offentlige rums erotik. Overfladernes, blikkets, gnidningens og
befølingens erotik. Der er en opstemthed i byen, som folk jo sanser på den ene
eller den anden måde. De tager ikke hvad som helst på, når de går i byen, de
forholder sig til opstemtheden, de kan godt være fornærmede over, at den er der,
klage over den i aviserne og forsøge at klæde sig tækkeligt, men de ved, at den
driver rundt der, også når de sætter sig på en plads i bussen eller biografen
eller stiller sig og venter på S-toget,« siger Henning Bech .
Større hensyn
Bechs pointe er, at lysten, erotikken, har en kvalitet i sig selv, der ikke
lader sig indfange af mening og betydning. Den er i den forstand meningsløs: »I
70rnes Frankrig opstod en udmærket skelnen, som vi kan bruge. Roland Barthes
skelner mellem plaisir og jouissance. I forbindelse med læsning af
skønlitteratur er plaisir nydelsen, man har ved at forstå ordenes mening,
jouissancen er derimod fryden ved bogstavernes former og stoflige kvaliteter. I
kalligrafien fremhæves netop det stoflige, det ikke-meningsbærende ved tegnet.
Hvis man hører opera eller jazz eller hiphop for den sags skyld, består
plaisiren - lysten - i at man forstår det, der bliver sunget og forbinder noget
med det. Jouissancen, fryden, har at gøre med, at lyden i sig selv er betagende.
Hvis man vil gøre al musik til programmusik og tillægge det en mening, som man
så fortolkende skal kunne fremstille, så bliver der jo ikke meget tilbage af
musikkens sound. Musikken har netop primært ingen mening. Lyden, farverne,
formen, seksualiteten er det absolut meningsløse, samtidig med at de altid suger
mening til sig.
Seksuel lyst, der ikke er bundet af mening, kan gøre usikker. Den kan fremstå
fremmed og truende. Mener jeg så, at man bare skal kaste sig ud i det og afprøve
det alt sammen, jo vildere, jo bedre? Nej. Men fremfor at lade sig forskrække,
var det måske mere smart at acceptere, at der er mangfoldige muligheder for
kropslig, seksuel, erotisk nydelse - ikke mindst nu om dage. Man behøver ikke
vide alt i alle detaljer, men det kunne være på sin plads med en vis
folkeoplysning om de lystmuligheder, der er i den senmoderne kropslige
væren-i-verden - for nu at tale lidt Heideggersk. Så kunne man bedre orientere
sig, når man ud fra bredere hensyn skal stykke sig et liv sammen. Det er tillige
vigtigt at huske, at der er andet ved seksualiteten end kropslig fryd. Man kan
også forbinde den med mange nye former for formåls- eller meningsorienteret
lyst. Eksempelvis kan det i dag lade sig gøre på en anden måde end tidligere at
knytte sex til kærlighed eller til det at få børn, fordi ingen af delene længere
er den rene natur eller pligt.«
- Siger du, at lysten i højere grad bør være et kompas?
»Kropslig lyst er en vigtig og overset del af tilværelsen. Men det er også en
begrænset del. Der er større hensyn at tage. Til eksistentiel rigdom, til
moralsk ansvar - det ansvar, man kan tage for én anden eller nogle få andre om
at ville stå bi, indtil døden skiller. Og, ikke mindst, er der den
samfundsmæssige ansvarlighed. Det danske frisind går jo netop i sin ideelle form
ud på at tage en borgerpligt alvorligt. Nemlig at hjælpe med til at sikre
betingelserne for, at andre kan tænke og leve som de vil, så længe de ikke
skader nogen derved.«